آونتورین چیست؟مشخصات فیزیکی و گوهرشناسی آونتورین

سنگ آونتورین چیست؟

اونتورین

سنگ آونتورین (Aventurine stone) نوعی کوارتز میکرو کریستالی است که دارای تعداد زیادی جرقه درخشان در سراسر سنگ می باشد. این سنگ بسیار زیبا نام خود را از کلمه avventura   گرفته شده است که به معنای “تصادف یا بخت” است.

آونتورین عمدتا در مناطقی از برزیل ، روسیه و هند یافت می شود و به دست آوردن آن بسیار آسان است. این سنگ را به دلیل تراش و صیقل آسان ، می توان به شیوه های مختلف ، در جواهرات و زیورآلات استفاده کرد. به دلیل استفاده گسترده این سنگ اغلب به آن یشم هند نیز می گویند.

آونتورین معمولاً سبز رنگ است اما در رنگ های دیگری مانند  آبی ، قرمز ، نارنجی ، خاکستری و قهوه ای نیز می توان آن را  یافت. این سنگ دارای مواد معدنی پلاستیکی در کوارتز است که به آن کیفیت درخشاننده ای می دهد که به عنوان ماجراجویی شناخته می شود. سنگ آونتورین در رده  سنگ های معدنی کالسدونی قرار می گیرد.

مشخصات فیزیکی سنگ آونتورین

بیشتر ویژگی های فیزیکی آونتورین همان کوارتز است و تفاوت آن میتواند ناخالصی های ترکیب در آن باشد. در حقیقت این درونگیرها به کوارتز بازی رنگ آونتروسنسی میدهند. هرچند که سختی کوارتز 7 در مقیاس موس است ولی اینکلوژن های درونی در نوع آونتورین سبب میشود اندکی نسبت به سنگ کوارتز شفاف ضعیف تر و دارای سختی کمتری باشد.

آونتورین

بیشتر انواع ناخالصی های درونی اونتورین (مانند هماتیت، گوتیت، ایلمنیت) به علت داشتن وزن مخصوص بالاتر از کوارتز سبب میشوند که وزن مخصوص آونتورین بیشتر از کوارتز باشد. یکی از مهمترین روش های تشخیص سنگ آونتورین اصل میتواند پدیده آونتروسنسی (aventurescence) آن باشد که با حرکت دادن این سنگ در زوایای مختلف نوری پدیدار است. این پدیده اپتیکی میتواند خیلی ضعیف تا قوی باشد.

این سنگ به دلیل داشتن تنوع دارای خواص فیزیکی متفاوت است و وزن انواع آونتورین بین 2.64 تا 2.69 می باشد و سختی آن در حدود 6.5 موس می باشد.

این سنگ به صورت نیمه شفاف با درخشندگی کم می باشد و بیشتر حالت مات دارد. سطح سنگ آونتورین به صورت صاف و شیشه ای است و فرمول شیمیایی آن sio2  می باشد. این سنگ بیشتر در کشور هایی نظیر هند، برزیل، روسیه، اسپانیا، چین یافت می شود  لازم به ذکر است که این سنگ برای اولین باردر ایتالیا و به صورت تصادفی هنگام ذوب فلزات کشف شده  است و از همین رو معنی آونتورین “به صورت تصادفی” می باشد.

دلربا سنگ بدل آونتورین است!

اونتورین

نام آونتورین به سالهای 1700 میلادی، جایی که شیشه سازان ایتالیایی به طور اتفاقی ذرات ریز مس را درون مذاب شیشه ریختند. نتیجه این کار جالب بود و نام آن را آونتورا ” avventura ” که در انگلیسی به معنی “بر حسب تصادف” را میدهد خواندند. زیبایی شیشه تولید شده و انعکاس نور به ذرات مس درون آن سبب تولید انبوه از این نوع شده و که کم کم به “آونتورین” معروف گشت.

این نمونه ها که امروزه هندی ها بسیار از آنها میسازند، تحت نام دلربا وارد ایران میشوند. دلربا سنگی ساخته دست بشر و بدل آونتورین است و حتی نمونه سنتتیک و آزمایشگاهی اونتورین نیز محسوب نمیشود.

در بازارهای بین المللی این شیشه یا دلربا با نام “Gold Stone” و یا “شیشه آونتورین” معروف است. دلربا را در انواع رنگها میتوانید ببینید و اساسا تشخیص آن به علت انعکاس شدید ذرات ریز درون آن بسیار ساده است. از سنگ دلربا به صورت تراش کابوشن در جواهرات ارزان قیمت استفاده میشود. این درحالی است که قیمت سنگ آونتورین اصل و باکیفیت بسیار بالاتر از دلربا مصنوعی است و قیمت نگین سنگ اونتورین اصل و طبیعی باکیفیت آن در حد 6 گرم میتواند تا 90 دلار یا بیشتر هم باشد. هرچند در نمونه های زیر ده قیراط میتوانید نگین های آن را تا 30 دلار نیز تهیه کنید.

انواع اینکلوژن ها(ناخالصی ها)

آونتورین

فوچسیت (میکای غنی از کرومیوم سبز) معمولترین اینکلوژن آونتورین است. البته مقدار زیاد این ناخالصی میتواند سنگ را اوپاک یا کاملا مات کند و نور را عبور ندهد. اگر ذرات ریز فوچسیت ها به طور همگانی در جهتی مشترک باشند، آنها میتوانند در ایجاد رخ لایه ای یا کلیواژ سنگ برای شکننده شدن سهم داشته باشند. اگر دانه ها بی نظم و درشت باشند میتوانند نقاط تجمعی و گودال هایی ریز در سطح سنگ بعد از قطع شدن در مکان پولیش ایجاد کنند که دردسرساز میشود.

ذرات میکا از نوع لپیدولیت میتوانند رنگ صورتی، قرمز یا ارغوانی را آشکار سازد. هماتیت و گوتیت رنگهای صورتی، نارنجی، قرمز و قهوه ای آنتورین را تولید میکنند. کانی موسکویت و ایلمنیت درون آونتورین میتوانند رنگهای خاکستری، مایل به زرد یا نقره ای را ایجاد کنند. انعکاس روشن این ناخالصی های درونی میتوانند اونتورین را به سنگی محبوب و نیمه قیمتی تبدیل کنند. به طور کلی کانی های میکای آهن دار میتواند رنگهای قرمز و قهوه ای در این سنگ ایجاد کند.

پدیده آونتورسنسی و حالت انعکاس خاص نور در سنگ اونتورین در اثر این ناخالصی های درونی بوجود می آید. البته این ویژگی در برخی فلدسپار های اولیگوکلاز و پلاژیوکلاز نظیر سنگ خورشید یا سان استون (Sun Stone) نیز دیده میشود که در اثر اینکلوژن های مس و هماتیت پدیده آونتورسنسی دارند. سان استون های ایالت ارگان آمریکا در این مورد بسیار مشهورند. البته فلدسپارهایی از این نوع شفاف تر آونتورین و با رنگهایی از نارنجی تا قرمز هستند که وجه تمایز آنها است.

قادیر کمی از اونتورین اصل در نقاط مختلفی از جهان یافت شده است. هند مهمترین تولیدکننده تجاری سنگ اونتورین است. برزیل در جایگاه دوم قرار دارد. روسیه، اسپانیا، استرالیا و تانزانیا نیز از دیگر تولید کنندگان این سنگ به طور محدود هستند. بسیار بر این باورند که خیلی از سنگهایی که تحت نام آونتورین که در بازار بفروش می روند آنقدر پدیده آونتروسنسی ندارند که شایسته این نام باشند. درحقیقت آونتروسنسی قابل تشخیص در کوارتز به سختی یافت میشود و نمونه های آونتورین اعلی کمیابند.

چگونه سنگ آونتورین قیمتی خود را پاکسازی کنیم؟

آونتورین

مانند تمام سنگ های قیمتی و شفابخش ، سنگ آونتورین نیز دوست دارد که همیشه تمیز و شارژ شود تا همیشه آماده عمل و انتقال انرژی به شما باشد. به عنوان یک کریستال کوارتز با درجه سختی ۷ در مقیاس موهس  ، نگه داشتن این سنگ کنار جواهرت قیمتی پیشنهاد نمی شود و بهتر است آن را در یک کیسه یا پارچه نرم جدا از دیگر جواهرات خود نگه دارید.

برای تمیز کردن این سنگ کافی است با کمی آب گرم و صابون آن را بشویید و با یک پارچه نرم در آخر آن را خشک کنید. با تمیز کردن این سنگ زیبا می توانید انرژهای منفی که در طول روز جذب این سنگ قیمتی شده است را از بین ببرید و آن را شارژ و تمیز نگه دارید.

جدول خصوصیات سنگ آونتورین
ترکیب شیمیایی سیلیکاتی – SiO2
رنگ معمولا سبز. همچنین رنگهای نارنجی، زرد، قرمز، صورتی، ارغوانی، سفید، قهوه ای و آبی
رنگ خاکه سفید
شفافیت مات تا اوپک
کلیواژ ندارد. دارای شکستگی صدفی شکل،شکننده
جلا شیشه ای، آونتروسنسی
ضریب شکست نور 1.553 – 1.544
شکست دوگانه 0.009
سختی موس 7 – 6.5 (بسته به نوع اینکلوژن ها)
وزن مخصوص 2.7 – 2.6
سیستم کریستالی هگزاگونال
فلورسانس قرمز رنگ

 

 

خصوصیات جسمی مرواریدها به چه صورت هستند؟

مروارید چیست؟ مروارید (Pearl) گوهری است درخشان و سخت که در بدن انواعی از نرم تنان دو کفه ای به نام صدف مروارید و به ندرت توسط حلزون به وجود می آید. حقیقت این است هنگامی که یک جسم خارجی بین بدن و جبه صدف دو کفه ای آب شور (Mollusco) یا آب شیرین (Mussels)…

معادن سنگ کونزیت در کدام کشورها دیده میشود؟

سنگ کونزیت چیست؟ کونزیت (Kunzite) از نظر قدمت گوهری بسیار جوان و تازه شناخته شده است. این سنگ فقط کمی بیش از صد سال شناخته شده است. کونزیت سنگی با سختی آن نسبتاً خوب است و سختی آن بین 6.5 تا 7 در مقیاس Mohs قرار میگیرد. مهمتر از همه ، جذابیت این گوهر در…

روش بهسازی سنگ آمیترین به چه شکل انجام میشود؟

خصوصیات سنگ آمیترین چیست؟ آمیترین (به انگلیسی Ametrine) سنگی از انواع کوارتز با ترکیب دو رنگ ارغوانی و زرد است که دارای سختی 7 در مقیاس موهس (Mohs) میباشد. سنگ آمیترین یک نوع کوارتز دو رنگ (Bicolor) بوده و با ترکیب بنفش یا ارغوانی آمیتیست و زرد یا طلایی سیترین به همراه رنگ کوارتز شفاف (بی رنگ) بشکل چسبیده در یک بلور زیبایی خاصی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس