آیا واژه ی سختی سنج الماس حقیقت دارد؟دستگاه پرزیدیوم چیست؟ و چرا از آن استفاده می کنند؟

آیا واژه ی سختی سنج الماس حقیقت دارد؟

باید در ابتدا به طور واضح بگوییم خیر؛ چنین واژه هایی فقط برای بازارگرمی و یا عوامل دیگر دربازار استفاده می شود و نام صحیح این دستگاه سختی سنج نیست.

سختی سنج

نسبت به این مطلب باید آگاهی داشته باشید که بین سختی و سفتی تفاوت هایی وجود دارد، الماس سختی 10 دارد اما از لحاظ سفتی و مقاومت یک گوهر شکننده است و با ضربه ممکن است خورد شود یا بشکند. اما برای این تسترها و یا سختی سنج ها که با این نام ها در بازار رایج شده اند باید به اطلاع برسانیم که این دستگاه ها ، دستگاه های حرارتی هستند و به هیچ عنوان برای تست و یا شناسایی الماس به صورت دقیق بکار نمی روند .

در موارد بسیاری مشاهده کردیم که عوام از این دستگاه ها برای سختی سنجی یاقوت ، زمرد و یا کانی های دیگر نیز استفاده می کنند که باز هم این روشی اشتباه است؛ به یک دلیل ساده:

اینکه ؛ دستگاه پرزیدیوم صرفا برای انتقال حرارتی بین الماس و مویزانایت استفاده می شود (که درصد خطای بسیار بالایی دارد و تاکید میکنم برای معامله و یا استفاده ، اصلا مناسب نیست)

برای شناسایی کانی ها و یا تفکیک کانی ها از یکدیگر نیاز به علم و تجربه و در قدم بعدی به تجهیزات گوهرشناسی از جمله رفرکتومتر، پلاریسکوپ، دایکروسکوپ، میکروسکوپ و دیگر تجهیزات تخصصی ؛ که همگی برای شناسایی و تشخیص کانی ها بکار می روند.

 

آیا در بازار آمیتیست مصنوعی یافت میشود؟

مشخصات سنگ آمیتیست چیست؟ آمیتیست سنگی شفاف با سختی 7 در مقیاس موهس و جزو پرطرفدارترین نوع در خانواده کوارتز می باشد. رنگ این گوهر به علت ترکیبات ناخالصی آهن دار است. این گوهر معمولا به صورت کریستال شش وجهی یافت می شود و در سنگهای آذرین و دگرگونی، به ویژه گرانیت و گنیس (سنگ جرقه)…

سنگ اسکاپولیت به چه روشهایی برش داده میشود؟

انواع اسکاپولیت در بعضی موارد بسیار نادر، اسکاپولیت تاثیرات چشم گربه یا درخشندگی متغیر را نشان می دهد.اسکاپولیت چشم گربه ای بسیار کمیاب و ارزشمند است. نوع دیگر اسکاپولیت ارزشمند را به نام اسکاپولیت رنگین کمان می شناسند که حاوی ناسرگی های رنگین کمانی است. اسکاپولیت برای اولین بار در شمال برمه در سال 1913 با بلورهای…

سنگ مورگانیت به چه رنگهایی دیده میشود؟

مورگانیت چیست؟ مورگانیت (Morganite) نام گوهری با رنگ صورتی تا نارنجی صورتی است که از سال 2010 به میزان قابل توجهی محبوبیت یافته است. این سنگ نوعی بریل ، کانی معدنی سیلیکات آلومینیوم بریلیوم با دوام بالا است. مورگانیت با رنگ صورتی نارنجی از انواع دیگر بریل متمایز می شود. جدول خصوصیات مورگانیت ترکیب شیمیایی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس