الماس

الماس خام طول عمری به اندازه طول عمر زمین دارد و از آنجایی‌که، میلیاردها سال طول می‌کشد تا یک قطعه از این سنگ قیمتی تشکیل شود، در دسته سنگ‌های کمیاب قرار می‌گیرد. نحوه شکل‌گیری الماس در عمق زمین اتفاق می‌افتد و تعداد معدودی از آن‌ها به پوسته زمین جایی که در آن معدن الماسی را احداث می‌کنند رسوخ می‌کند.

الماس

جالب این که درباره الماس می‌توان گفت که به این دلیل سنگی مشهور و محبوب است که سختی فوق‌العاده، درخشندگی بی‌بدیل و ارزش احساسی بسیار زیادی دارد. هیچ دو الماسی شبیه به هم نیست و هر کدام ویژگی های ذاتی منحصربه‌فردی از نظر نحوه  تشکیل و رنگ دارند.از مشخصات الماس می‌توان به چهار ویژگی کلی اشاره کرد که با کمک آن می‌توانند نوع مرغوب یا اصل را تشخیص دهند.

میزان شفافیت

ازآنجایی‌که، الماس‌ها در عمق زمین تحت فشار و گرما تشکیل می‌شوند، ممکن است شامل لک‌هایی باشند. اگر لک‌ها یا ناخالصی‌های کوچک در داخل ساختار آن رویت شود، به آن ناخالصی گفته می‌شود. اگر هم این ناخالصی‌ها روی سطح قرار داشته باشند به آن لک گفته می‌شود. در این میان، شفافیت محکی است که درجه خلوص یا میزان ناخالصی الماس‌ها را تعیین می‌کند.

الماس

رنگ

الماس‌ها طیف رنگی متفاوتی دارند. اما، پر طرفدارترین دسته رنگی در جهان دسته D-F است. می‌توان گفت که هر چه الماسی بی‌رنگ‌تر باشد، قیمت و ارزش بیشتری دارد. انتخاب رنگ الماس یک موضوع کاملا شخصی است. اما، این را بدانید که الماس سفید یا نوع بی‌رنگ آن قیمت بیشتری دارد. اگر تمایل دارید این نوع رنگ را انتخاب کنید، باید بودجه بیشتری صرف کنید.

در طیف رنگی الماس‌ها، الماس سیاه قیمت بسیار پایین‌تری دارد و مقرون‌به‌صرفه‌تر از رنگ‌های دیگر  است. رنگ سیاه این سنگ قیمتی کاملا مات و بسیار زیبا است. دلیل قیمت پایین آن این است که طرفدار کمی دارد. در حالی‌که، تفاوت آن با نوع بی‌رنگ تنها در ساختار بلور آن است که این تفاوت رنگ را ایجاد کرده است.

الماس سفید مات چیست

یک الماس سفید مات به الماسی گفته می شود که درونمایه ای به حالت شیری یا مه آلود و ابری دارد و فاقد شفافیت لازم است. این میزان از کدر بود الماس سفید مات به دلیل عیوب ساختاری که باعث چراکندگی نور هنگام عبور از الماس می شود که در نهایت، منجر به تولید الماسی با ظاهر مات می شود.

الماس های سفید مات به با ارزشی الماس های شفاف نیستند. چرا که قابلیت انعکاس کامل نور را ندارند و به این ترتیب، نمی توانند به اندازه کافی درخشان بوده و نور را منعکس کنند. نداشتن شفافیت کامل در الماس عامل بسیار مهمی است که میزان با ارزش بودن این سنگ قیمتی را رقم می زند. اگرچه که این نوع سنگ همچنان در جایگاه خودش ستایش می شود و به دلیل ساختاری که دارد مورد استفاده طراحان طلا و جواهر قرار می گیرد.

الماس

انواع الماس خام

الماس خام یا الماس سخت سنگ معدنی است که به فرم طبیعی و بدون هیچ نوع برشی برداشت شده است. یعنی به فرم طبیعی خودش از زمین استخراج می شود. الماس خام معمولا غیر شفاف یعنی مات است و سطح آن شکلی غیر منتظم و سخت دارد. این نوع سنگ معمولا شامل ناخالصی ها و سایر انواع سنگ های معدنی است. همین باعث می شود از نظر قیمت نسبت به نوع الماس مرغوب و خالص کمی متفاوت باشد. برای اینکه الماس خام درخشش و جلای خاص خودش را پیدا کند باید برش بخورد تا برای استفاده در صنعت طلا و جواهر مناسب باشد.

الماس هشت وجهی که رایج ترین نوع الماس خام است و بیشتر به منظور اهداف صنعتی استفاده می شود.

ماکلز، این نوع الماس ها سطحی صاف و سه ضلعی دارند که از کریستال های دوقلو تشکیل شده است و از آن ها برای برش دادن الماس های کوچکتر استفاده می شود.

الماس دوازده وجهی، این الماس ها دارای 12 وجه هستند و بسیار کمیابند. از این نوع الماس در ساعت انواع سنگ های قیمتی استفاده می شود.

الماس مکعبی، این نوع الماس اغلب در صنعت استفاده می شود.

الماس

الماس بورت، این الماس کیفیت پایینی دارد و کاربرد آن در صنعت است.

الماس سیاه، این الماس مات، بسیار نادر و به رنگ مشکی است.

الماس های رنگی فانتزی، این الماس تناژ رنگی مختلفی دارد. یعنی به فرم زرد، صورتی، آبی، سبز و قرمز وجود دارد و به عنوان سنگ قیمتی در جواهرات استفاده می شود.

 کاربرد الماس

زمانی که نام الماس را می‌شنویم، شاید ناخودآگاه تنها تصویر زیورآلات مردانه و زنانه و انواع اکسسوری‌های دیگر در ذهن ما تداعی شود. درحالی‎که، علاوه بر زیبایی، کاربردهای دیگری نیز دارد. کاربرد الماس در صنعت یکی از بارزترین ویژگی‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

الماس

انواع الماس از لحاظ محل ساخت و استخراج

انواع الماس از نظر محل ساخت و استخراج آن به دو نوع الماس طبیعی و الماس مصنوعی تقسیم می‌شوند.

هنگامی که کربن در عمق صد و بیست تا دویست کیلومتری زمین تحت فشار چهل و پنج هزار بار و همچنین تحت تأثیر دمایی معادل نهصد تا هزار و سیصد درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد، الماس طبیعی به وجود می‌آید.

الماس طبیعی در اغلب موارد به وسیله‌ی فوران آتشفشان به سطح زمین رسیده و به لایه‌های بالاتر راه پیدا می‌کند.

حدود نیم قرن پیش دانشمندان توانستند مراحل شکل گیری الماس طبیعی را بیابند.

این اتفاق موجب شد که دانشمندان برای اولین بار در سال 1950 تحت یک فرآیند کاملا کنترل شده و به کارگیری فشار و دمای بالا، موفق به ساخت اولین الماس مصنوعی شوند.

این نوع الماس ساخته دست انسان که دومین نوع از انواع الماس می‌باشد، به لحاظ ساختار ظاهری و نیز لایه‌های به کار رفته مشابه نوع طبیعی آن بوده و تنها تفاوت نوع طبیعی و مصنوعی در مدت زمان سپری شده برای تولید آن‌ها می‌باشد.

از کاربردهای الماس مصنوعی از میان انواع الماس‌ها، می‌توان به کاربرد وسیع آن در گرماخورها، برنده‌ها، صیقل دهنده‌ها و ابزار سایشی اشاره کرد.

برخی از این الماس‌های مصنوعی را در ترانزیستورهای دارنده میدان قوی، مدارهای نیروگاهی و نیز دیگر صنایع الکتریکی به کار می‌گیرند.

الماس

کاربرد الماس در انواع صنایع

خواص منحصربه‌فرد الماس و سخت بودن آن باعث شده است، کاربردهای الماس در صنایع مختلف روزبه‌روز گسترش پیدا کند. 80% از  الماسی که برداشت می‌شود، کیفیت بالایی ندارد و نمی‌توان آن را به سنگ قیمتی تبدیل کرد تا در ساخت جواهرات استفاده شود. به همین دلیل، برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 کاربرد الماس بیشتر در صنایعی که به دریل کردن، برش زدن و جلا دادن سر و کار دارد مشخص می‌شود. به همین دلیل، در صنعت معدن و صنایع نظامی کاربرد بسیاری دارد. مقدار بسیار کوچکی از این سنگ قیمتی بر سرمته دریل و تیغه اره و چرخ سنگ زنی تعبیه می‌شود تا بتواند مواد سخت را برش دهد.

پودر الماس را خمیر می‌کنند و از آن برای پولیش یا جلا استفاده می‌کنند. از خود الماس‌ها برای برش و جلای زیورآلات استفاده می‌کنند.از دیگر کاربرد های الماس پوشش دهانه لیزر، محفظه‌های خلا و دستگاه اشعه ایکس استفاده می‌شود. چرا که، غشای الماس در برابر حرارت و سایش مقاوم و شفاف است.

 

روش بهسازی سنگ آمیترین به چه شکل انجام میشود؟

خصوصیات سنگ آمیترین چیست؟ آمیترین (به انگلیسی Ametrine) سنگی از انواع کوارتز با ترکیب دو رنگ ارغوانی و زرد است که دارای سختی 7 در مقیاس موهس (Mohs) میباشد. سنگ آمیترین یک نوع کوارتز دو رنگ (Bicolor) بوده و با ترکیب بنفش یا ارغوانی آمیتیست و زرد یا طلایی سیترین به همراه رنگ کوارتز شفاف (بی رنگ) بشکل چسبیده در یک بلور زیبایی خاصی…

نحوه ی استخراج سنگ زیرکن به چه صورت میباشد؟

زیرکن (Zircon) چیست؟ زیرکن (Zircon) یک کانی معدنی سیلیکات زیرکنیوم با ترکیب شیمیایی ZrSiO4 و ساختار بلوری چهاروجهی (تتراگونال) است. در سراسر جهان به عنوان عنصر تشکیل دهنده بسیار جزئی در سنگهای آذرین ، دگرگونی و رسوبی رایج است. زیرکن تقریباً 2000 سال است که به عنوان سنگ زینتی محبوب مورد استفاده قرار گرفته است….

زمردهای طبیعی ظاهرشان به چه شکل هستند؟

اولین ذخایر کشف شده زمرد در جهان کدامند؟ از لحاظ تاریخی، اولین محل معروف، تعدادی معدن کنار دریای سرخ در مصر بود، معروف به معادن کلئوپاترا. بیشترین زمرد های استفاده شده در جواهرات قدیمی از این معادن به دست می آمدند. مکان این معادن در قرون وسطی کاملا گم شده بود. این معادن تا سال…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس