یاقوت قرمز چیست و انواع یاقوت قرمز

این کانی دارای سختی ۹ بوده و بیشترین وزن مخصوص را در بین کانیهای گرانبها داراست. این سنگ در سیستم هگزاگونال متبلور میشود. باید توجه داشت که سختی یاقوت به جهت محور بلورشناسی آن بستگی دارد. این سنگ در جهات مختلف متغیر است. ایرانیان قدیم این گوهر را یاکند می نامیدند به چهار گروه اصلی تقسیم می‌کرده اند :

سرخ و زرد و آبی و سفید توجه برتر به این گوهر فقط مختص به ایرانیان نیست، به طوریکه در اقوام مختلف یاقوت و به خصوص نوع قرمز آن گرامی داشته شده.

یاقوت

این کانی در سیستم هگزاگونال متبلور شده و در سنگ‌های آذرین و دگرگونی و یا بصورت ثانویه در رسوبات آبرفتی یافت می‌شود.

یاقوت قرمز نوعی بلور از کانی کروندوم با کیفیت جواهری است .

که جزو پایدارترین و باثبات ترین کانیهای موجود میباشد. ترکیب شیمیایی آن AL203 بوده و بسیار سخت است. شفافیت رنگ یاقوت قرمز خالص شبیه ذغال سرخ و گداخته می‌باشد. چیزی که در تعابیر پیشینیان بسیار آمده است و عجیب نیست.

یاقوت

تنوع رنگی یاقوت قرمز :

تنوع رنگی این سنگ از صورتی متمایل به قهوه ای تا قهوه ای متمایل به قرمز تشکیل شده است که ترکیب رنگ آن بستگی به مقدار کروم و آهن موجود در سنگ مورد نظر دارد. رنگ یاقوت های قرمز درجه یک قرمزترین قرمزی است که ممکن است دیده شود . یاقوت های قرمزدرجه یک آنقدر کمیاب هستند. که حتی جواهرشناسان و خریداران بزرگ جواهر دنیا مدام در حراج ها و مزایده ها در پی آن بوده.

حتی خریداران بیشتر از فروشندگان در جستجو هستند، چرا که این سنگ‌ها با وزن بیش از پنج قیراط بسیار کمیاب هستند. مشهورترین یاقوت قرمز متعلق به معادن برمه و میانمار است که از ماقبل تاریخ فعال بوده اند.

ابزار و وسایل معدنکاری که در معادن یاقوت قرمز در MOGOK واقع در برمه کشف شده اند متعلق به عصر نو سنگی و برنز هستند.

مهم‌ترین فاکتور برای ارزشگذاری یاقوت‌های قرمز رنگ آن است.بهترین آن قرمزترین قرمزی است که میتوان تصور کرد.

یعنی طیف اشباع شده و خالصی از رنگ‌ها که فاقد سایه های قهوه ای و آبی میباشد.

یاقوت

انواع یاقوت قرمز

یاقوت قرمز مانند دیگر سنگ‌های قیمتی از انواع مختلفی برخوردار است که معمولا نوع آن بر اساس مکان تولید شده یا منشا استخراج شده آن دسته‌بندی می‌شود؛ البته قیمت یاقوت را بر اساس نوع و رنگ آن محاسبه می‌کنند و این دو عامل بر قیمت نهایی سنگ تاثیرگذار است. در حقیقت هر کدام از انواع و رنگ‌های متفاوت یاقوت در نوع خود زیبایی قابل توجهی دارد و برای همه سلیقه‌ها مناسب خواهد بود.

یاقوت سرخ برمه (میانمار)

برمه یکی از انواع خوب و باکیفیت یاقوت سرخ به شمار می‌رود که بسیار قیمتی است و به عنوان بهترین یاقوت در جهان شناخته می‌شود. از آن جا که این نوع یاقوت دارای مقدار زیادی کروم است، رنگ آن به صورت قرمز عمیق و بیشتر بین قرمز متمایل به قهوه‌ای تا قرمز خونی متغیر خواهد بود. یاقوت برمه نسبت به دیگر یاقوت‌های موجود در جهان از لکه کمتری برخوردار است و ارزش نوع درشت و با کیفیت آن را تا میلیون‌ها دلار تخمین زده‌اند.

یاقوت

یاقوت قرمز تایلند

بعد از برمه، یاقوت تایلند در جایگاه دوم قرار دارد و انواع آن دارای عناصر آهن و کرومیوم است. این نوع یاقوت دارای رنگ‌ تیره‌تر و مقدار اندکی رنگ قهوه‌ای و رنگ سرخ متمایل به قرمز است. بر اساس بررسی‌ها جنوب بانکوک منبع یاقوت قرمز تایلند بوده و برخی از آن‌ها را که به رنگ شرابی یا قهوه‌ای باشند یاقوت سیاه می‌نامند. یاقوت تایلندی را در استان‌های چانتابوری و ترات می‌توان یافت و اغلب تحت عملیات‌های حرارتی قرار خواهند گرفت.

یاقوت سرخ هند

یکی از انواع روبی یاقوت سرخ هند است که از گذشته در میان هندیان بسیار قیمتی و محبوب بوده است. این نوع یاقوت اغلب در مناطقی مثل Orssa و Mysore یافت می‌شود که به دلیل وجود بریدگی‌ها و رنگ‌های اصیل از جذابیت و ارزش بیشتری برخوردار است. لازم به ذکر است قیمت این نوع یاقوت نسبت به برمه و ماداگاسکار ارزان‌تر بوده و معمولا جنوب هند و کشمیر را می‌توان منابع غنی از این یاقوت دانست.

یاقوت

یاقوت سرخ ماداگاسکار

این نوع از یاقوت سرخ در بازار به عنوان نوع جدیدی از این سنگ با ارزش محسوب می‌شود؛ اما با این وجود ترکیب رنگ بی‌نظیر آن باعث شد به خوبی توجه همگان را جلب کند و به سرعت محبوبیت چشم‌گیری به دست آورد. یاقوت ماداگاسکار در رنگ قرمز و با تناژی از صورتی و نارنجی مشاهده شده که این ترکیب در نوع خود بسیار خیره‌کننده است؛ از این رو در تزئین انواع جواهرات کاربرد فراوانی خواهد داشت.

یاقوت از کجا می آید

بیشترین ومهمترین منبع یاقوت ( Ruby)جهان در کشورهای میانمار، سری‌لانکا، کنیا، ماداگاسکار و تایلند قرار دارد و مرغوبترین آن‌ها در دره موگوک در میانمار یافت می‌شود.سایر منابع افغانستان، استرالیا، برزیل، هند، کامبوج، کنیا، ماداگاسکار، مالاوی، موزامبیک، نپال، پاکستان، زیمباوه، تاجیکستان، آمریکا و ویتنام هستند. 

یاقوت

زمردهای طبیعی ظاهرشان به چه شکل هستند؟

اولین ذخایر کشف شده زمرد در جهان کدامند؟ از لحاظ تاریخی، اولین محل معروف، تعدادی معدن کنار دریای سرخ در مصر بود، معروف به معادن کلئوپاترا. بیشترین زمرد های استفاده شده در جواهرات قدیمی از این معادن به دست می آمدند. مکان این معادن در قرون وسطی کاملا گم شده بود. این معادن تا سال…

الماس های سیاه از نوع کربنادو چگونه تشکیل شده اند؟

الماس سیاه از نوع کربنادو چیست؟ گونه گوهری و با ارزش الماس سیاه از نوع کربنادو است. کربنادو (carbonado) فرم پلی کریستالی الماس است که از تبلور الماس، گرافیت و کربن آمورف در کنار هم به وجود آمده است. تخلخل کربنادو از ۱ درصد تخلخل کم) تا ۱۰ درصد تخلخل زیاد است که متغیر بودن وزن…

آیا در بازار آمیتیست مصنوعی یافت میشود؟

مشخصات سنگ آمیتیست چیست؟ آمیتیست سنگی شفاف با سختی 7 در مقیاس موهس و جزو پرطرفدارترین نوع در خانواده کوارتز می باشد. رنگ این گوهر به علت ترکیبات ناخالصی آهن دار است. این گوهر معمولا به صورت کریستال شش وجهی یافت می شود و در سنگهای آذرین و دگرگونی، به ویژه گرانیت و گنیس (سنگ جرقه)…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس