تشخیص زمرد سبز طبیعی از زمرد مصنوعی- آزمایشگاه گوهرشناسی

ویژگی های مهم در ارزیابی سنگ زمرد

*رنگ: همانطور که قبلا ذکر گردید هر چه رنگ سبز این گوهر پررنگ تر و شدیدتر، سرزنده تر و غیر مات باشد ارزش آن چندین برابر می‌گردد.

*وزن: این سنگ ها معمولا در اندازه های کوچک پیدا می‌شوند. این سنگ اگر بیشتر از ۵۰ قیراط باشد هم قیمت الماس با همین قیراط است! در نتیجه وزن پارامتری اساسی در تعیین قیمت سنگ است.

*درخشندگی: این فاکتور که وابسته به نوع تراش می‌باشد و همانند سایر سنگ های قیمتی دیگر روی قیمت سنگ زمرد اصل تاثیر ویژه دارد.

*شفافیت: گونه‌های بی‌عیب و پاک این گوهر معمولا کمیاب و بسیار گران‌بها می‌باشند.  بیشتر گونه های درشت، معایب و ترک‌هایی دارند و یا رنگ آنها دارای جلوه های ابری است.

زمرد

از میان سنگهای قیمتی بریل، سنگ زمرد از پیشینه تاریخی بالایی برخوردار است؛ شواهد فروش آن در بازارهای بابل در چهار هزار سال پیش از میلاد وجود دارد. این گوهرسنگ در طول بیش از شش هزار سال در اغلب فرهنگ های دنیا نظر یونان باستان و ایران منبع جاذبه و احترام بوده است.

 

تشخیص زمرد سبز طبیعی از مصنوعی

این گوهر معمولاً دارای ناخالصی می‌باشد که برای تشخیص نوع طبیعی از مصنوعی بسیار مفید می‌باشد. برخی انواع مصنوعی این گوهر به دلیل ماده به کار رفته در آن‌ها هنگام قرار گرفتن در معرض امواج با طول موج بالا درخشش فلورسانت قرمز ماتی از خود ساطع می‌کنند. درصورتی که نوع طبیعی آن این چنین نوری بازتاب نمی‌کند. خوشبختانه با عبور یا انعکاس امواج فرا بنفش در کریستال های طبیعی و یا مصنوعی قادر خواهیم بود تفاوت آن ها را بیابیم. همچنین انواع مصنوعی آن اشعه ماورا بنفش را از خود رد می‌کند درنتیجه شفاف تر به نظر می‌آید. به این طریق میتوان سنگ زمرد اصل که معروف به سنگ عشق است را تشخیص داد.

نحوه ی نگهداری

زمرد

این سنگ با آن‌ که‌ سختی‌ بالایی‌ دارد، گوهری ترد و شکننده‌ است‌ و مراقبت‌ ویژه می‌خواهد. در مقابل‌ اسیدها تا حدی مقاوم‌ بوده و در برابر مواد شوینده‌ مثل‌ آب‌ گرم‌ و صابون‌ مشکلی‌ ندارد. اما در مقابل‌ حرارت‌ امکان‌ ترک‌ خوردن‌ آن‌ هست. بنابراین‌ باید هنگام‌ حرارت‌ دادن‌ و یا سوار کردن‌ نگین‌ دقت‌ بسیار گردد. این‌ روغن‌ به‌ مرور زمان‌ و یا با حرارت‌ خشک‌ می‌‌شود و ممکن‌ است‌ بعضی‌ نقاط‌ آن بر اثر شست ‌و شو حالت‌ سفیدی‌ (سفیدک) پیدا کند که‌ می ‌توان‌ آن‌ را دوباره‌ با روغن‌ زیتون‌ (به‌ وسیله‌ یک‌ قلم‌ و کمی‌ پنبه‌ آغشته) اصلاح‌ و شفاف‌ کرد تا با سالم نگه داشتن آن بتوان از خواص زمرد سبز بهره بیشتری برد.

معادن سنگ کونزیت در کدام کشورها دیده میشود؟

سنگ کونزیت چیست؟ کونزیت (Kunzite) از نظر قدمت گوهری بسیار جوان و تازه شناخته شده است. این سنگ فقط کمی بیش از صد سال شناخته شده است. کونزیت سنگی با سختی آن نسبتاً خوب است و سختی آن بین 6.5 تا 7 در مقیاس Mohs قرار میگیرد. مهمتر از همه ، جذابیت این گوهر در…

روش بهسازی سنگ آمیترین به چه شکل انجام میشود؟

خصوصیات سنگ آمیترین چیست؟ آمیترین (به انگلیسی Ametrine) سنگی از انواع کوارتز با ترکیب دو رنگ ارغوانی و زرد است که دارای سختی 7 در مقیاس موهس (Mohs) میباشد. سنگ آمیترین یک نوع کوارتز دو رنگ (Bicolor) بوده و با ترکیب بنفش یا ارغوانی آمیتیست و زرد یا طلایی سیترین به همراه رنگ کوارتز شفاف (بی رنگ) بشکل چسبیده در یک بلور زیبایی خاصی…

نحوه ی استخراج سنگ زیرکن به چه صورت میباشد؟

زیرکن (Zircon) چیست؟ زیرکن (Zircon) یک کانی معدنی سیلیکات زیرکنیوم با ترکیب شیمیایی ZrSiO4 و ساختار بلوری چهاروجهی (تتراگونال) است. در سراسر جهان به عنوان عنصر تشکیل دهنده بسیار جزئی در سنگهای آذرین ، دگرگونی و رسوبی رایج است. زیرکن تقریباً 2000 سال است که به عنوان سنگ زینتی محبوب مورد استفاده قرار گرفته است….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس