انواع فیروزه چیست؟

بر مبنای سه ویژگی می توان سنگ فیروزه را دسته بندی نمود.

این سه ویژگی عبارتند از :

براساس رنگ:

فیروزه طیف رنگی بسیار گسترده ای دارد . این سنگ در رنگ های آبی تیره ، آبی کمرنگ تا سبز پررنگ وجود دارد. هر چه آبی تیره در فیروزه به رنگ سبز غالب تر باشد، ارزش فیروزه بیشتر است.

براساس معدن:

در همه نقاط دنیا فیروزه استخراج می شود اما فیروزه ایران، فیروزه تبت، فیروزه آمریکا، فیروزه مصر مهم ترین معادن فیروزه در سراسر جهان هستند. مهم ترین معادن فیروزه درایران در نیشابور، دامغان و کرمان قرار دارند اما فیروزه نیشابور با ارزش ترین فیروزه دنیا از نظر تجاری می باشد.

فیروزه

فیروزه کرمان و دامغان نسبت به فیروزه نیشابور و فیروزه تبت یا آمریکا از کیفیت پایین تر و ارزش کمتری برخوردارند. متاسفانه روش غیراصولی استخراج فیروزه از معادن نیشابور سبب شده رگه های فیروزه نیشابور تا 5 سال آینده نا پدید گردند.

چطور از اصل بودن فیروزه مطمئن شویم؟

تشخیص فیروزه کار بسیار سختی حتی برای افراد حرفه ای است می باشد . متاسفانه دربرخی موارد در بازار فیروزه کرمان یا دامغان را به جای فیروزه نیشابوربا قیمت گزاف می فروشند. پس هنگام خرید فیروزه حتما از فروشنده شناسنامه اصلی بودن و نیشابوری بودن درخواست کنید.

در پاسخ به سوالات شما از دنیای مد نمناک با موضوع ” چطور فیروزه اصل را بشناسیم ” باید بگوییم که رنگ سنگ فیروزه اصل به دلیل وجود مس در آن به رنگ آبی، کروم یا وانادیوم به رنگ سبز و آهن در آن به رنگ زرد، در دامنه ای از آبی کم رنگ تا آبی مایل به سبز و همچنین تا سبز مایل به زرد قرار می گیرد. رنگ فیروزه اصل معمولا کمی مات است.

فیروزه های نیشابور ماتریس ندارند و رنگ آنها آبی یکدست است. فیروزۀ مرغوب رنگ آبی آسمانی دارد. سنگ فیروزه اصل نیشابور دارای نقاط و رگه های سیاهی در پشت نگین است.

برای نگهداری از سنگ فیروزه بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

فیروزه

  • فیروزه نباید با کرم، روغن و ادکن تماس داشته باشد زیرا سبب تغییر رنگ آن خواهد شد.
  • انگشتر نگین فیروزه خود را هنگام کار با مایع دستشویی از دست خود بیرون آورید. همچنین این سنگ نباید با آب کلردار تماس یابد.
  • از تماس مواد چربی و سنگ فیروزه اجتناب نمایید.
  • سنگ قیمتی کریزوکولا

    کریزوکولا یک سیلیکات مس با کیفیت بالا است که اغلب با نمک های مس، اکسید آهن و منگنز تشکیل می شود.
    این سنگ به دلیل داشتن رنگ های جذاب و منحصر به فرد بسیار ارزشمند است.
    کریزوکولا متعلق به یک گروه بسیار کوچک از سنگ های مس دار است که شامل مالاکیت (مرمر سبز)، آزوریت، لاریمار، سنگ خورشید اورگان، تورمالین پارایبا و فیروزه می شود.

    کریزوکولا با رنگ آبی روشن و رنگ سبز فیروزه ای، جذابیت زیادی دارد و معروف ترین نوع کریزوکولا است که رنگ آن ناشی از وجود ناخالصی های مس است.
    گرچه کریزوکولا ممکن است یک سنگ قیمتی کمتر شناخته شده باشد، اما هنوز هم یک سنگ بسیار جذاب است که بسیاری از علاقه مندان به سنگ های قیمتی و مواد معدنی به دنبال آن هستند.
    نام کریزوکولا (chrysocolla) از دو واژه یونانی “chrysos” و “kolla” که به ترتیب به معنای “طلا” و “چسب” هستند، مشتق شده است.
    دلیل این نامگذاری این است که معمولا به عنوان یک عامل در لحیم کاری طلا استفاده می شود اما در نهایت، این اصطلاح به یک مرجع کلی برای هر ماده معدنی مسی سبز رنگ تبدیل شده است.

    فیروزه

    تشخیص سنگ کریزوکولا

    تشخیص کریزوکولا توسط ترکیب شیمیایی آن می تواند دشوار باشد زیرا ترکیب شیمیایی قطعی و واحد ندارد.
    فرمول شیمیایی آن می تواند بسته به ناخالصی های مختلف، متفاوت باشد.
    اساسا، هر سیلیکات حاوی مس در شکل کروی و به رنگ آبی تا سبز، نمی تواند سنگی به جزء کریزوکولا باشد.
    کریزوکولا را اغلب می توان بر مبنای سختی، رنگ منحصر به فرد و الگوهای جالب آن تشخیص داد.
    با این حال، بسته به ترکیب دقیق آن، سختی آن نیز می تواند متغیر باشد، اما در اغلب موارد، سنگ کریزوکولا را می توان از طریق تست خراش تشخیص داد.
    با توجه به شباهت های بصری از لحاظ رنگ و درخشش، کریزوکولا اغلب با فیروزه و آزوریت اشتباه گرفته می شود.
    کریزوکولا کمی نرم تر از فیروزه است.
    اسمیتسونیت در ظاهر مشابه است، اما رنگ آن کمی روشن تر و سختی آن بیشتر است.
    واریسیت نیز بسیار شبیه است، اما رنگ آن معمولا خیلی سبزتر است و معمولا از کریزوکولا بسیار سخت تر است.

روش بهسازی سنگ آمیترین به چه شکل انجام میشود؟

خصوصیات سنگ آمیترین چیست؟ آمیترین (به انگلیسی Ametrine) سنگی از انواع کوارتز با ترکیب دو رنگ ارغوانی و زرد است که دارای سختی 7 در مقیاس موهس (Mohs) میباشد. سنگ آمیترین یک نوع کوارتز دو رنگ (Bicolor) بوده و با ترکیب بنفش یا ارغوانی آمیتیست و زرد یا طلایی سیترین به همراه رنگ کوارتز شفاف (بی رنگ) بشکل چسبیده در یک بلور زیبایی خاصی…

نحوه ی استخراج سنگ زیرکن به چه صورت میباشد؟

زیرکن (Zircon) چیست؟ زیرکن (Zircon) یک کانی معدنی سیلیکات زیرکنیوم با ترکیب شیمیایی ZrSiO4 و ساختار بلوری چهاروجهی (تتراگونال) است. در سراسر جهان به عنوان عنصر تشکیل دهنده بسیار جزئی در سنگهای آذرین ، دگرگونی و رسوبی رایج است. زیرکن تقریباً 2000 سال است که به عنوان سنگ زینتی محبوب مورد استفاده قرار گرفته است….

زمردهای طبیعی ظاهرشان به چه شکل هستند؟

اولین ذخایر کشف شده زمرد در جهان کدامند؟ از لحاظ تاریخی، اولین محل معروف، تعدادی معدن کنار دریای سرخ در مصر بود، معروف به معادن کلئوپاترا. بیشترین زمرد های استفاده شده در جواهرات قدیمی از این معادن به دست می آمدند. مکان این معادن در قرون وسطی کاملا گم شده بود. این معادن تا سال…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس