سنگ آزوریت – کاربرد و مشخصات سنگ آزوریت – آزمایشگاه گوهرشناسی

تشخیص آزوریت

آزوریت

آزوریت به راحتی از روی رنگ آبی خاص آزور خود قابل تشخیص است، اما فاقد لکه های طلایی می باشد. آزوریت اغلب به صورت ترکیب با مرمر سبز، مخلوط مرمر سبز و گونه های آزوریت با نام تجاری «آزورمالاکیت» و یا «آزورمالاکیت» شناخته می شود.

گونه های دیگری از ترکیب آزوریت وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به ترکیب کوپریت که در دنیای جواهرات قیمتی با نام «پرنده ی آبی» شناخته می شود،‌ اشاره نمود. با یک آزمایش ساده، هر یک از این سنگ ها به راحتی از آزوریت قابل تشخیص هستند. برخی از سنگ ها که ممکن است با آزوریت اشتباه گرفته شوند، سنگ های سودالیت، لازولیت، دومورتیرتیت، هائوین هستند، اما رنگ آزوریت بسیار خاص بوده و همه ی سنگ های مشابه با بررسی های دقیق به سادگی قابل تشخیص هستند.

رنگ آزوریت

آزوریت به رنگ آبی شفاف خود شناخته می شود. نام «آبی آزور» به رنگ آبی لاجوردی عمیق آن اشاره دارد که در آزوریت دیده می شود. آزوریت اغلب در ترکیب با مالاکیت سبز یافته می شود و این یعنی رنگ های آبی و سبز در آن به چشم می خورد.

شفافیت و درخشندگی آزوریت

آزوریت اغلب به صورت مات و کدر یافت می شود. هنگامی که این سنگ برش داده و صیقل می خورد، ظاهر آن مانند مالاکیت زجاجی و شفاف می شود. گونه های شفاف و نیمه شفاف نادر هستند ولی هنوز یافت می شوند.

برش و شکل آزوریت

امروزه آزوریت به عنوان سنگ کلکسیونرها شناخته می شود. آزوریت بسیار کمیاب است و هنگامی که به صورت سنگ جواهر یافت می شود، به صورت کوژ برش می خورد. از آن به عنوان اشیای زینتی و حکاکی های سنگ جواهر استفاده می شود. آزوریت به شکل مهره و سنگ های به هم ریخته نیز به فروش می رسد، اما به دلیل نرمی این سنگ مناسب جواهرات مهره ای نمی باشد. آزور-مالاکیت بیش از آزوریت خالص یافت شده و اغلب اوقات به صورت کوژ تراشیده می شود و یا اینکه به صورت سنگ های به هم ریخته و مهره ای نیز ارائه می شود.

پردازش آزوریت

آزوریت

آزوریت اغلب به پردازش خاصی نیاز ندارد. در واقع هیچ روش رسمی و دقیقی برای این کار وجود ندارد. برخی از گونه ها با لایه ای از واکس بی رنگ پوشیده می شوند تا درخشندگی آنها حفظ شود. این روش عمومیت نداشته و در صورت وجود باید توسط فروشنده بازگو شوند.

ویژگی های گوهرشناختی آزوریت:

شناخته شده ترین سنگ های جواهر و کانی های مرتبط:

آزور-مالاکیت(آزورمالاکیت)، مالاکیت، سودالیت، سنگ لاجورد، کارویت از شایع ترین و مشهورترین سنگ های جواهر مشابه آزوریت هستند.

سنگ های جواهر و کانی های مرتبط کمتر شناخته شده:

آزوریت پرنده ی آبی، کوارتز دومورتیرتیت و هائوین گونه های نایاب تر و کمتر شناخته شده ی مشابه با آزوریت هستند.

سنگ جواهر آزوریت و ایده های طراحی جواهر

آزوریت به دلیل پایین بودن سطح سختی به ندرت در جواهرسازی مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد آن در جواهرات به سنجاق ها، گوشواره، مهره ی گردنبند و گل سینه محدود می شود. سنگ آزوریت برای تزیین حلقه و انگشتر پیشنهاد نمی شود. آزوریت در گذر زمان به تغییرات آب و هوایی حساس بوده و رنگ آن در به مرور و یا بر اثر گرما روشن تر می شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی باعث رنگ پریدگی این سنگ خواهد شد.

سنگ جواهر آزوریت و نگهداری از جواهر

آزوریت

آزوریت تقریبا نرم است و در  درجه ی سختی موس در درجه ی ۳.۵ تا ۴  سختی قرار دارد. این سنگ به دلیل نرمی باید تحت مراقبت های خاص قرار گیرد.  این سنگ به دلیل نرمی نسبت به آب و هوا و اتفاقات طبیعی حساس است و در صورتی که به درستی از آن مراقبت های لازم صورت نگیرد از بین خواهد رفت.
آزوریت به گرما، نور و هوا حساس است. در صورتی که به مدت طولانی در معرض این عوامل قرار گیرد، رنگ خود را از دست خواهد داد. در هنگام کار با سنگ آزوریت از گرما دادن به آن بپرهیزید، زیرا موجب رنگ پریدگی آن خواهد شد. آزوریت با استفاده از پارچه ی نرم پاک می شود و در صورت لزوم از صابون های ملایم استفاده نمایید. آزوریت را به خوبی بشویید تا آثار صابون از روی آن پاک شود. در هنگام شستشو از استفاده از آب گرم بپرهیزید. به دلیل نرمی نسبت به سایر سنگ های جواهر بیشتر در معرض خراشیدگی قرار می گیرد. در هنگام تمرینات ورزشی و فعالیت های دیگر از این سنگ استفاده نکنید. آزوریت را می توانید درون یک پارچه ی نرم یا جعبه ی پارچه ای و دور از سایر سنگ ها نگهداری کنید. آزوریت را به مدت طولانی در زیر نور خورشید قرار ندهید.

 

معادن سنگ کونزیت در کدام کشورها دیده میشود؟

سنگ کونزیت چیست؟ کونزیت (Kunzite) از نظر قدمت گوهری بسیار جوان و تازه شناخته شده است. این سنگ فقط کمی بیش از صد سال شناخته شده است. کونزیت سنگی با سختی آن نسبتاً خوب است و سختی آن بین 6.5 تا 7 در مقیاس Mohs قرار میگیرد. مهمتر از همه ، جذابیت این گوهر در…

روش بهسازی سنگ آمیترین به چه شکل انجام میشود؟

خصوصیات سنگ آمیترین چیست؟ آمیترین (به انگلیسی Ametrine) سنگی از انواع کوارتز با ترکیب دو رنگ ارغوانی و زرد است که دارای سختی 7 در مقیاس موهس (Mohs) میباشد. سنگ آمیترین یک نوع کوارتز دو رنگ (Bicolor) بوده و با ترکیب بنفش یا ارغوانی آمیتیست و زرد یا طلایی سیترین به همراه رنگ کوارتز شفاف (بی رنگ) بشکل چسبیده در یک بلور زیبایی خاصی…

نحوه ی استخراج سنگ زیرکن به چه صورت میباشد؟

زیرکن (Zircon) چیست؟ زیرکن (Zircon) یک کانی معدنی سیلیکات زیرکنیوم با ترکیب شیمیایی ZrSiO4 و ساختار بلوری چهاروجهی (تتراگونال) است. در سراسر جهان به عنوان عنصر تشکیل دهنده بسیار جزئی در سنگهای آذرین ، دگرگونی و رسوبی رایج است. زیرکن تقریباً 2000 سال است که به عنوان سنگ زینتی محبوب مورد استفاده قرار گرفته است….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس