سنگ آکسینیت،کاربرد و مشخصات سنگ آکسینیت – آزمایشگاه گوهرشناسی

تشخیص آکسینیت

آکسینیت

آکسینیت سنگ جواهری چند رنگ است که به راحتی توسط رنگ های متفاوت که از زوایای مختلف قابل مشاهده است، تشخیص داده می شود. گرچه این به معنای واقعی «تغییر رنگ» نیست، اما در برخی مواقع به این شکل مشاهده می شود. آکسینیت قهوه ای طلایی در برخی مواقع شبیه به کوارتز دودی است، اما چند رنگی نبودن کوارتز دودی وجه تمایز آنها خواهد بود. آندالسیت و باریت ظاهری شبیه به آکسینیت دارند و گارنت هسونیت، کریسوبریل، توپاز و تورمالین با ته مایه ی زرد رنگ برخی مواقع از آکسینیت قابل تشخیص نیستند. با این وجود آکسینیت رنگ متمایزی دارد و به این ترتیب به راحتی قابل تشخیص می باشد.

رنگ آکسینیت

آکسینیت جواهری چند رنگ است، و این یعنی با توجه به زاویه ی دید و نور به رنگ های مختلفی قابل مشاهده است. گونه های متفاوتی از آکسینیت وجود دارد، اما اغلب به رنگ قهوه ای طلایی روشن یا قهوه ای مایل به قرمز یافت می شود. سایر رنگ های آن یاسی، بنفش، قهوه ای، سیاه و آبی کمرنگ تا خاکستری و همچنین زرد-نارنجی می باشد

درخشندگی و وضوح آکسینیت

آکسینیت پس از برش و صیقل خوردن، درخشندگی شیشه ای دارد.

شکل و تراش آکسینیت

آکسینیت اغلب تراش دار بوده و بر عکس کوارتز دودی که بسیار مشابه آکسینیت است، به صورت کوژ برش داده نمی شود. برش های سنتی مثل بیضی، گرد، گلابی شکل و گنبدی مشهورترین آن ها هستند، اما به دلیل کمیابی آکسینیت اشکال فانتزی مثل تریلیون و قلبی به دلیل درخواست های کمتر، سخت تر یافت می شوند.

پردازش آکسینیت

آکسینیت

آکسینیت معمولا به پردازش و افزایش ارزش خاصی نیاز ندارد. برخی مواقع از کاربرد اپوکسی برای ثبات و پردازش رنگ استفاده می شود، اما این روش عمومیت ندارد. تا به حال هیچ نحوه ی پردازش یا  افزایش ارزشی در خصوص آکسینیت به صورت رسمی ارائه نشده است و آکسینیت نیز یکی از سنگ های جواهر بدون پردازش در حین ساخت به شمار می رود.

انواع آکسینیت و سنگ های جواهری مشابه با آن

آکسینیت گروهی از مواد معدنی است که به ندرت در کیفیت سنگ جواهر تولید می شود. با توجه به ساختار شیمیایی مثلا منیزیم، منگنز و آهن انواع مختلفی از سنگ جواهر آکسینیت وجود دارد. برخی سنگ های جواهر با رنگ های مشابه نیز همانند کوارتز دودی و آندالسیت وجود دارد. آکسینیت از کوارتز نرم تر است و به همین خاطر آزمایش خراش به راحتی این دو را از یکدیگر متمایز می سازد.

سنگ جواهر آکسینیت و ایده های طراحی جواهر

آکسینیت تقریبا ناشناخته است و شاید در همه ی جواهری ها قابل مشاهده نباشد. اگرچه سختی بسیاری در ساخت جواهرات دارد، هنگام پوشیدن آکسینیت به عنوان جواهر باید جوانب احتیاط را رعایت نمایید. جواهرات به خصوص گردنبند، گوشواره، آویز، سنجاق و سنجاق سینه با تنظیمات محافظتی مناسب استفاده ی سنگ آکسینیت هستند. رنگ و چند رنگی بودن آکسینیت همراه با نرمی، روشنی و رنگ قهوه ای طلایی تا قهوه ای مایل به قرمز آن، سبب افزایش جذابیت آن می شود. آکسینیت به رغم کمیاب بودن در مقایسه با سایر سنگهای جواهر مقرون به صرفه تر است، و همین موضوع آن را به انتخابی مناسب برای طراحی طلا و جواهرات می سازد.

آکسینیت

خاستگاه و منابع آکسینیت

منابع آکسینیت برزیل، فرانسه، مکزیک، ایالات متحده( به خصوص باجای کالیفرنیا)، سریلانکا، روسیه، پاکستان و تانزانیا می باشد. سنگ جواهر آکسینیت در حفره های گرانیت تولید شده و شکل می گیرد.

معادن سنگ کونزیت در کدام کشورها دیده میشود؟

سنگ کونزیت چیست؟ کونزیت (Kunzite) از نظر قدمت گوهری بسیار جوان و تازه شناخته شده است. این سنگ فقط کمی بیش از صد سال شناخته شده است. کونزیت سنگی با سختی آن نسبتاً خوب است و سختی آن بین 6.5 تا 7 در مقیاس Mohs قرار میگیرد. مهمتر از همه ، جذابیت این گوهر در…

روش بهسازی سنگ آمیترین به چه شکل انجام میشود؟

خصوصیات سنگ آمیترین چیست؟ آمیترین (به انگلیسی Ametrine) سنگی از انواع کوارتز با ترکیب دو رنگ ارغوانی و زرد است که دارای سختی 7 در مقیاس موهس (Mohs) میباشد. سنگ آمیترین یک نوع کوارتز دو رنگ (Bicolor) بوده و با ترکیب بنفش یا ارغوانی آمیتیست و زرد یا طلایی سیترین به همراه رنگ کوارتز شفاف (بی رنگ) بشکل چسبیده در یک بلور زیبایی خاصی…

نحوه ی استخراج سنگ زیرکن به چه صورت میباشد؟

زیرکن (Zircon) چیست؟ زیرکن (Zircon) یک کانی معدنی سیلیکات زیرکنیوم با ترکیب شیمیایی ZrSiO4 و ساختار بلوری چهاروجهی (تتراگونال) است. در سراسر جهان به عنوان عنصر تشکیل دهنده بسیار جزئی در سنگهای آذرین ، دگرگونی و رسوبی رایج است. زیرکن تقریباً 2000 سال است که به عنوان سنگ زینتی محبوب مورد استفاده قرار گرفته است….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس