سنگ اسکاپولیت چیست؟ انواع رنگهای اسکاپولیت

نگاهی کلی به کانی اسکاپولیت و تاریخچه آن:

 

اسکاپولیت یک سنگ جواهر کمیاب است که نام خود را از واژه Skapos به معنای ساقه گرفته است. به این دلیل که بلورهای این سنگ دارای شکلی ستون مانند می باشند. رنگ سنگ اسکاپولیت معمولا به صورت زرد عسلی بوده اما در رنگ های بنفش، نارنجی، صورتی، قهوه ای، خاکستری و بی رنگ نیز مشاهده شده است. اسکاپولیت به دلیل داشتن درخشش شیشه ای، یک سنگ جواهر محبوب و بسیار کمیاب به شمار می رود که بسیار مورد توجه مجموعه داران قرار گرفته است. شاید به این دلیل که اسکاپولیت سنگ جواهرنادر و کمیابی است. معمولا جواهراتی که با این سنگ ساخته می شوند، به این دلیل که دوام بالایی ندارند تنها مختص افراد مجموعه دار می باشد.

اسکاپولیت از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به سنگ های توپاز طلایی، بریل طلایی، بریل زرد و تورمالین دارد؛ اما تمامی این سنگ های جواهر، سخت تر از اسکاپولیت هستند. از آنجا که این سنگ بسیار کمیاب می باشد، بهترین گونه آن را می توان در تانزانیا پیدا کرد. سایر منابع و معادن سنگ اسکاپولیت در کشورهای برزیل، برمه، کانادا، ایتالیا، کنیا، مکزیک، نروژ و آمریکا قرار دارد.

اسکاپولیت

اسکاپولیت از شفاف تا نیمه شفاف متغیر است و معمولا با شفافیت خوبی دیده می شود.ناخالصی ها در نمونه های بزرگتر بسیار معمول هستند. تمام سنگ های جواهر اسکاپولیت وقتی برش و صیقل داده می شوند با درخشندگی شیشه ای هستند.بعضی اسکاپولیت های نیمه شفاف دارای ناسرگی هایی در نتیجه تاثیر چشم گربه ای هستند.این نمونه ها کمیاب و بسیار ارزشمند هستند زیرا چشم گربه به خوبی در آنها نمایان است.در سنگ های جواهر این چنینی شب نمایی نیز وجود دارد.اسکاپولیت رنگین کمان نامی است که به اسکاپولیت حاوی ناخالصی های رنگین کمانی اطلاق می شود.این نمونه رنگ های منشوری را نمایش می دهد.اسکاپولیت رنگین کمان ممکن است بیرنگ یا شفاف یا تیره و به رنگ خاکستری باشد.مانند اسکاپولیت چشم گربه ای، زیر نور این تاثیر بیشتر نمایان است.

 

اسکاپولیت ها (به انگلیسی: σκάπος، میله، و λίθος، سنگ) گروهی از کانی های سیلیکات سنگ ساز هستند که از آلومینیوم، کلسیم و سیلیکات سدیم با کلر، کربنات و سولفات تشکیل شده است.اسکاپولیت (به انگلیسی: Scapolite) با فرمول شیمیایی از مجموعه کانی هاست و از واژه یونانی Skapos یعنی ساقه و lithos اخذ شده‌است. به سختی در HCl حل می‌شود و به رنگ سیاه در می‌آید. سری ایزومورف با ماریالیت و مژونیت تشکیل می‌دهد. برای اولین بار در فنلاند کشف شد و از نظر شکل بلور: منشوری – تیغه‌های ریزدانه، رنگ: سفید – خاکستری – خاکستری سبز – متمایل به آبی – صورتی – بنفش، شفافیت: شفاف – نیمه کدر، شکستگی: صدفی – نامنظم، جلا: شیشه‌ای – صدفی، رخ: کامل، سیستم تبلور: کوادراتیک و در رده‌بندی سیلیکات است همچنین خاصیت مغناطیسی ندارد و منشأ تشکیل آن پنوماتولیتی است.

اسکاپولیت

آیا اسکاپولیت کوارتز است؟

Vicostone Scapolite زیبایی سنتی سنگ گرانیت را با سنگدانه های کوارتز در اندازه های مختلف و رنگ های گرم شبیه سازی می کند.

آیا اسکاپولیت سنگ کمیاب است؟

 

اسکاپولیت با کیفیت سنگهای قیمتی بسیار نادر است و مورد توجه کلکسیونرهای جواهرات و مواد معدنی است. به دلیل کمیاب بودن مواد با کیفیت گوهر شفاف، اسکاپولیت یکی از سنگ های قیمتی کمتر شناخته شده در نظر گرفته می شود.

اسکاپولیت

آیا اسکاپولیت تغییر رنگ می دهد؟

تغییر رنگ موقتی است و زمانی که ماده در معرض نور رشته ای قرار می گیرد، قابل تغییر است. تنه برسن در اسکاپولیت طبیعی مستند شده است.

رنگ اسکاپولیت:

معمولا اسکاپولیت به رنگ زرد اصلی است اما در رنگ های دیگری نیز مانند نارنجی، بنفش، صورتی، قهوه ای، خاکستری و بی رنگ دیده می شود.
اسکاپولیت چشم گربه ای به رنگهای سبز، قهوه ای و خاکستری است.
اسکاپولیت بنفش روشن ارزشمندترین نوع محسوب می شود.
سنگ های اسکاپولیت با رنگ های روشن بیشترین مجبوبیت را دارند.

اسکاپولیت

 

موکا اسکاپولیت چیست؟

موکا اسکاپولیت یک نگین قهوه ای داغ به مجموعه جواهرات شما ارائه می دهد. اسکاپولیت که به ندرت در جواهرات جواهرات دیده می شود، سنگ کلکسیونی بسیار مورد توجه است. اسکاپولیت که اغلب در رنگ زرد عسلی مارالیت دیده می شود، در مجموعه ای از رنگ های هیجان انگیز موجود است.

مشخصات سنگ شناسی اسکاپولیت:

فرمول شیمیایی: Na4Al6Si6O24 (CO3SO4) سدیم انگشتر فيروزه کلسیم آلمینیوم سیلیکات

صورت بلورین: ستونی، چهار وجهی

 

رنگ:زرد، نارنجی، صورتی، بنفش، قهوه ای، خاکستری، بی رنگ

سختی: 5 .5-6روی مقیاس Mohs

شاخص انکسار: 1 .540 تا 1 .579

چگالی: 2 .57 تا 2 .74

رخنه‌پذیری: خوب

شفافیت:شفاف، نصفه شفاف

انکسار دوسویه یا شکست نوردوگانه: -0 .006 تا -0 .037

شفافیت:شیشه ای

شبکه های عمومی نمایی: صورتی، نارنجی، صورتی، زرد: بنفش، آبی- قرمز

اسکاپولیت

سنگ های مشهور اسکاپولیت:

پدر گوهرتراشی، باز گری و طراح جواهرات برنادین جانسون مجموعه ای از دکمه های سرآستین پروانه ای شکل را طراحی کرده و در موزه تاریخ طبیعی لس آنجلس نگهداری می کنند.
یکی از این پروانه ها به نام نینجا از اسکاپولیت تانزانیایی بنفش ساخته شده است.

اسکاپولیت و ایده های طراحی جواهرات

اسکاپولیت بسیار کمیاب است و خیلی ها اسمش را تابحال نشنیده اند.
این سنگی نیست که در جواهر فروشی پیدا شود بنابراین تقاضایی برای جواهرش نیز وجود ندارد.
با این حال به دلیل جذابیت رنگ هایش به ویژه رنگ زرد عسلی آنرا در بعضی طرح های بسیار خاص جواهرات می توان دید.
معمولا چنین جواهراتی برای افراد مجموعه دار ساخته می شود.

در صورتی که از اسکاپولیت در جواهرات استفاده شود بهتر است فقط به گوشواره، دکمه، آویز یا دکمه سرآستین محدود باشد زیرا دوام زیادی ندارد.
اسکاپولیت درخشندگی فوق العاده ای دارد بنابراین با فلزات گرانبهای طلایی یا سفید ترکیب فوق العاده ای می سازد.
اسکاپولیت چشم گربه ای برای ساخت گوشواره های کوژ شکل مناسب است اما برای انگشتر مناسب نیست.

اسکاپولیت

 

آیا در بازار آمیتیست مصنوعی یافت میشود؟

مشخصات سنگ آمیتیست چیست؟ آمیتیست سنگی شفاف با سختی 7 در مقیاس موهس و جزو پرطرفدارترین نوع در خانواده کوارتز می باشد. رنگ این گوهر به علت ترکیبات ناخالصی آهن دار است. این گوهر معمولا به صورت کریستال شش وجهی یافت می شود و در سنگهای آذرین و دگرگونی، به ویژه گرانیت و گنیس (سنگ جرقه)…

سنگ اسکاپولیت به چه روشهایی برش داده میشود؟

انواع اسکاپولیت در بعضی موارد بسیار نادر، اسکاپولیت تاثیرات چشم گربه یا درخشندگی متغیر را نشان می دهد.اسکاپولیت چشم گربه ای بسیار کمیاب و ارزشمند است. نوع دیگر اسکاپولیت ارزشمند را به نام اسکاپولیت رنگین کمان می شناسند که حاوی ناسرگی های رنگین کمانی است. اسکاپولیت برای اولین بار در شمال برمه در سال 1913 با بلورهای…

سنگ مورگانیت به چه رنگهایی دیده میشود؟

مورگانیت چیست؟ مورگانیت (Morganite) نام گوهری با رنگ صورتی تا نارنجی صورتی است که از سال 2010 به میزان قابل توجهی محبوبیت یافته است. این سنگ نوعی بریل ، کانی معدنی سیلیکات آلومینیوم بریلیوم با دوام بالا است. مورگانیت با رنگ صورتی نارنجی از انواع دیگر بریل متمایز می شود. جدول خصوصیات مورگانیت ترکیب شیمیایی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس