سنگ الماس چیست؟معیارهای کیفیت انواع الماس

تاریخچه سنگ الماس

سنگ الماس از سخت‌ترین سنگ‌های موجود در روی کره زمین می‌باشد که قدمت آن به 3/3 میلیارد سال پیش باز می‌گردد.

اولین الماس درهند یافت شد. طی هزاران سال پیش هندی‌ها این سنگ با ارزش را در ته نشین رسوبات رودخانه‌ای بدست آوردند. غنی‌ترین معادن سنگ الماس در هندوستان قرار دارد که حدود 12 قیراط الماس از این معادن استخراج شده است و الماس‌ها کوه نور و دریای نور نیز از همین معادن به دست آمده‌اند. گفته شده که منبع واقعی الماس در دره کریشنا یافت شده است.

الماس

کاربردهای سنگ الماس چیست

الماس تنها سنگ قیمتی یک عنصری می‌باشد. بقیه سنگ‌ها دو یا بیشتر عنصر دارند، مانند سنگ زمرد که از عناصر اکسیژن، آلومینیوم، سیلیسیوم و بریلیوم و یا سنگ یاقوت که از آلومینیوم و اکسیژن ساخته شده‌اند.

انواع رنگ‌های الماس

یکی از معیارهای تعیین کیفیت الماس، انواع رنگ الماس می‌باشد که از شفاف تا زرد مایل به قهوه‌ای متغیر است. الماس‌های سفید به دلیل بی‌رنگ بودنشان بسیار ارزشمند هستند و هر چه سنگ الماس به بی‌رنگ شدن نزدیکتر باشد ارزش بیشتری دارد و گرانتر است.

الماس

درجه بندی الماس‌ها متفاوت است و با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نمی‌باشد. الماس‌هایی که رنگ آنها با حروف انگلیسی Fو D، Eدرجه بندی می‌شوند، الماس‌های درخشان ،سفید و گران‌قیمت هستند. ولی حروف G و Lنسبت به گروه قبلی کم ارزش‌تر هستند و در نهایت گروه M تا Z الماس‌های رنگی هستند که ارزش آنها از دو گروه قبل کمتر است. اینکه الماس چیست و چه رنگ‌هایی دارد بسیار مهم می‌باشد، زیرا در کیفیت و قیمت الماس نقش مهمی دارد.

انواع برش‌های الماس

الماس به چند شکل متفاوت برش می‌خورد که شامل برش‌های گرد، پرنسس، زمرد، آشر، مارکیز، رادیانت و یا بیضی، گلابی، قلبی و کوسنی می‌باشند. برش گرد محبوب‌ترین و جذاب‌‌ترین مدل‌های برش الماس می‌باشد.

عوامل موثر در قیمت الماس چیست؟

معیارهای کیفیت الماس شامل قیراط، شفافیت، رنگ و برش می‌باشد که با C4 نمایش داده می‌شوند. Carat برای قیراط، Clarity برای شفافیت، Color به معنی رنگ و Cut به معنای برش است که هر کدام از این‌ها می‌توانند در قیمت آن تاثیر گذارند. اینکه الماس چیست و چه کیفیتی دارد، با همین C4 مشخص می‌شود و این چهار معیار هستند که در ارزش‌دهی به الماس نقش دارند.

الماس

معیارهای رنگ، شفافیت و وزن قیراط جزو حالت‌های خود الماس می‌باشند و فقط برش الماس است که در اختیار انسان قرار دارد. سنگی که خوب برش نخورده باشد، کیفیت و ارزش الماس را کاهش می‌دهد و در نتیجه از قیمت آن کم می‌شود. سنگ‌های زرد رنگ یا قهوه‌ای کم‌رنگ نیز که شفاف نیستند، قیمت پایین‌تری دارند. سنگ‌های سفید و بی‌رنگ با برش گرد یا برلیان از ارزش و قیمت بالایی برخوردار هستند.

انواع الماس

الماس طبیعی

این الماس همان است که کربن در عمق زمین با فشار و دمای بالا طی فرایند تحولات زمین به وجود می‌آید و از طریق آتشفشان‌ها به لایه‌های بالاتر زمین راه پیدا می‌کنند. البته همیشه آتشفشان‌ها در انتقال الماس به پوسته زمین همراه نیستند، ولی این فرایند در اغلب موارد رخ می‌دهد. الماس طبیعی با ارزش‌ترین سنگ در میان سنگ‌های قیمتی می‌باشد که از لحاظ قیمت گران‌ترین سنگ نیز محسوب می‌شود.

الماس

الماس مصنوعی

این نوع الماس در محیط‌های آزمایشگاهی تولید می‌شود و به لحاظ ظاهری و لایه‌ها شباهت زیادی به الماس طبیعی دارد.

دانشمندان برای اولین بار در سال 1950 با به کارگیری فشار و دمای بالا در یک فرایند کاملا کنترل شده، موفق به ساخت اولین الماس مصنوعی شدند که به لحاظ ظاهری و نیز لایه‌های به کار رفته مشابه نوع طبیعی بوده و تنها تفاوت آن با الماس طبیعی در زمان سپری شده برای تولید آنها می‌باشد. ساخت الماس مصنوعی به سرعت شکل می‌گیرد و کاربرد بسیاری برای استفاده در مدارهای نیروگاهی ترانزیستورها و دیگر صنایع الکتریکی دارد.

معیارهای کیفیت انواع الماس

قیراط: اندازه الماس

شفافیت: عیوبی که در داخل الماس است نیز در کیفیت آن نقش دارند. رتبه شفافیت الماس از بی‌عیب و نقص تا درجه ۳ که ناقص است، متغیر خواهد بود.

رنگ: رنگ الماس از شفاف تا زرد متغیر است. هر چه سنگ الماس بی‌رنگ‌تر باشد، ارزش بیشتری در بازار دارد.

برش: شکل ظاهری الماس

الماس‌ رنگین کمان چه الماسی است؟

الماس

الماس رنگین کمان نام تجاری خاصی است که برای روتیل مصنوعی (یا دی اکسید تیتانیوم) استفاده می‌شود و یکی دیگر از رنگ‌ های الماس است.

روتیل مصنوعی یک محرک الماس است که در سال ۱۹۴۸ معرفی شد و به دلیل برخورداری از برخی خواص زمین شناسی در آن، که بسیار نزدیک به الماس‌های طبیعی است، در بازار محبوبیت و رواج پیدا کرد.

روتیل مصنوعی دارای ضریب شکست بالای ۲.۸ و پراکندگی ۰.۳۳ است؛ دقت کنید که هر دو این سنجش‌ها بالاتر از الماس هستند. وجود این ویژگی‌ها باعث می‌شود الماس هنگام برش، درخشان‌تر به نظر برسد. در حقیقت، رنگ‌های منشوری مصنوعی روتیل مانند عقیق چشم‌نوازی می‌کنند.

روتیل مصنوعی تقریبا حدود ۷ سال با نام‌های زیبایی مانند «الماس رنگین کمان» در بازار عرضه می‌شد. این اسامی برتری آن نسبت به الماس طبیعی را از جنبه‌های مختلف تلقی می‌کرد؛ یعنی از نظر درخشش و جنبه‌های دیگری که تا حدودی هم خواستار قیمت‌های بالاتر به ازای هر قیراط می‌شد. اما امروزه محبوبیت الماس رنگین کمان به دلایل مختلفی کاهش یافته است.

یکی از دلایل کاسته شدن از محبوبیت الماس رنگین کمان کاربردی نبودن آن برای نصب به عنوان سنگ بر روی حلقه بود. این الماس شکننده، نرم و با درجه سختی کم ۶ در مقیاس سختی موهس است؛ بنابراین، در این حالت، برای استفاده به عنوان سنگ حلقه مناسبی نیست. زیرا در برابر سایش مقاومت چندانی ندارد و علاوه بر این، یک رنگ زرد مسلم و همیشگی دارد که اصلاح رنگ آن برای سازندگان را با سختی‌های زیادی همراه می‌کند.

الماس

الماس سیاه چه الماسی است؟

الماس سیاه مانند الماس سفید از کربن خالص تشکیل شده اما ساختار کریستالین یا شکل بلور متفاوتی نسبت به همتای سفیدش دارد. الماس سفید ساختار بلور منظمی دارد که نور را شکست یا انکسار می‌دهد. به همین دلیل، به الماس درخشندگی و تلألؤ خیره‌کننده‌ای می‌دهد.

در میان رنگ‌‌های الماس، الماس سیاه ساختار بلوری در هم فشرده و جمع‌تری دارد و باعث می‌شود نور را به خود جذب کند؛ بنابراین، الماس سیاه مثل الماس سفید برق نمی‌زند و درخشش ندارد. به همین دلیل، عموما به منظور درخشندگی داشتن برش نمی‌‌خورند.

 

کدام نمونه های آپاتیت ارزش گوهری دارند؟

مشخصات فیزیکی آپاتیت آپاتیت به عنوان یک کانی شاخص برای سختی 5 در مقیاس موهس (Mohs) شناخته شده است. رنگ آن معمولاً سبز است، اما می تواند زرد، قهوه ای، آبی، ارغوانی، صورتی یا بی رنگ باشد. این رنگ ها اغلب به قدری زنده و خوش رنگ هستند که آپاتیت را به عنوان یک گوهرسنگ مورد…

ذخایر آبسیدین در کدام مناطق یافت میشود؟

مشخصات سنگ ابسیدین سنگ ابسیدین دارای همان سختی شیشه، یعنی 5 تا 5.5 در مقیاس Mohs است . بافتی صاف و یکنواخت ، شکننده با شکستگی صدفی و لبه هایی تیز بوده که اغلب در رنگ سیاه دیده می شود . فاقد لایه بندی، رخ، فولیاسیون، بلورنمایی است. ابسیدین یک سنگ آذرین است که وقتی مواد مذاب…

سنگ جاسپر به چه اشکالی برش میدهند؟

سنگ جاسپر چیست و چگونه در طبیعت تشکیل میشود؟ جاسپر (jasper)  در واقع به مجموعه ای از کوارتز های ریزبلورین یا کلسدون با مواد معدنی دیگر گفته می شود. جاسپر سنگی با سختی 7 – 6.5 در مقیاس موهس و یک سنگ متخلخل است که تقریبا دارای رنگ های مختلف است و از مواد معدنی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس