شکل گیری مروارید به چه صورت انجام می شود؟فرق بین مروارید طبیعی و مروارید پرورشی

مروارید چگونه به وجود می آید؟

مرواریدها توسط انواع معینی از نرم تنان(Mullusk) به وجود می آیند.

مروارید

Mullusk ها گروه بزرگی از جانوران هستند مانند:

Slugs and squids,land snails,musselsand marine snail,clams,oysters

Mantle:عضو بیرونی Oyster است که بیشتر پوسته را پوشش میدهد.

Epithelium:سلولهای بیرونی Mantle است که عامل ترشح narce و conchiolin میباشد.صدفهایی که مروارید ساز هستند صدفهایی دو کاسه ای هستند که کف آنها از بیرون تخت است و نیز درون آنها لایه ای از mother of pearl وجود دارد.

(پوسته صدف از دو لایه درونی و بیرونی تشکیل شده است که به لایه درونی mother of pearl می گویند)

به لایه هایی که مروارید را تشکیل میدهند narce می گویند و هرچقدر تعداد این لایه ها بیشتر باشد پدیده Orient در مروارید قویتر می شود.ذکر این نکته ضروریست که تغییر فصل مهمترین دلیل لایه لایه شدن مروارید طبیعی است.

شکل گیری مروارید:

مروارید

از زمانیکه یک جسم خارجی به درون صدف وارد میشود اولین عکس العمل موجود اینست که آنرا خارج کند و اگر موفق نشد سیستم دفاعی را به کار اندازد و سعی میکند که جسم خارجی را تجزیه کند و در مرحله سوم اگر نتوانست سیستم به گونه دیگر فعال شده و جسم را به صورت ایزوله نگه میدارد که این عمل توسط غدد Epithelial انجام مشود.این غده یک پیله مروارید بصورت لایه لایه بروی جسم ایجاد میکند و در نتیجه مروارید شکل می گیرد.

 

عوامل نابود شده نسل مرواریدهای طبیعی:

1-آلودگی هوا

2-آلودگی آب دریا

3-زلزله (بخصوص در ژاپن)

اگر بخواهیم یک مروارید طبیعی به قطر 6mm را بدست آوریم 10 سال طول میکشد.

تولید مروارید پرورشی (cultured):

برای تولید مروارید های پرورشی صدفهایی جوان Oyster با دقت انتخاب میشوند تا درون آنها تکه ای از بافت mantle در حدود 2-3mm و هسه قرار داده شود.ابتدا بافت mantle درون غده جنسی یا gonad قرار داده میشود و بعداز آن هسته در جای خودش د غده جنسی قرار می گرید و بعداز این عمل صدفها در شبکه های توری مخصوصی برای مدت زمان معینی به دریا برگردانده می شود.بافت mantle شروع به تقسیم سولهای epithlial شروع به ترشح narce و cobochiolin خواهند کرد و مروارید تشکیل می شود.

انواع مرواریدهای پرورشی:

مروارید

1-مرواریدهای پرورشی آب شور(salt water)

2-مروارید های پرورشی آب شیرین(fresh eater)

علل ارزان بودن مرواریدهای fresh water:

1-در هر صدف fresh water  20-30 عدد مروارید میتواند تولید شود.

2- نیروی کار در چین که تولید کننده اصلی آن است ارزان است.

3- گرد نیستند.

علل گران بودن مرواریدهای salt water:

1-هر صدف آن یک مروارید تولید میکند.

2-جراحی صدف آن سخت تر است.

3-تلفات صدف آن بیشتر است.

اصطلاحاتی در مورد مروارید:

Baroque:به مرواریدهای بی شکل می گویند.

Symetrical:به مرواریدهایی که شکل های متقارن دارند می گویند مانند:pear,oval

Mabe:به مرواریدهای assembled cultured blister گفته می شود بدین صورت که یک هسته پلاستیکی دایره ای یا نیم دایره ای یا هر شکل دیگری را درون صدف قرار می دهند و وقتی لایه مروارید روی آن تشکیل شد آنرا از صدف احاطه کننده جدا میکنند و هسته آن را در می آورند و درونش را رزین اپوکسی پر و توسط mother of pearl پشتی دار می کندد.

Keshi: مرواریدهایی که بدون هسته و بطور ناخواسته در داخل صدف تشکیل میشوند را میگویند و معمولا به شکل دانه های برنج هستند.

Conch Pearl: در واقع مرواریدنیستند و پدیده orient را ندارند و یک نوع ازگانیک هستند که در درون صدفهای خوراکی و به رنگ نارنجی-قرمز یافت میشود.

معادن سنگ کونزیت در کدام کشورها دیده میشود؟

سنگ کونزیت چیست؟ کونزیت (Kunzite) از نظر قدمت گوهری بسیار جوان و تازه شناخته شده است. این سنگ فقط کمی بیش از صد سال شناخته شده است. کونزیت سنگی با سختی آن نسبتاً خوب است و سختی آن بین 6.5 تا 7 در مقیاس Mohs قرار میگیرد. مهمتر از همه ، جذابیت این گوهر در…

روش بهسازی سنگ آمیترین به چه شکل انجام میشود؟

خصوصیات سنگ آمیترین چیست؟ آمیترین (به انگلیسی Ametrine) سنگی از انواع کوارتز با ترکیب دو رنگ ارغوانی و زرد است که دارای سختی 7 در مقیاس موهس (Mohs) میباشد. سنگ آمیترین یک نوع کوارتز دو رنگ (Bicolor) بوده و با ترکیب بنفش یا ارغوانی آمیتیست و زرد یا طلایی سیترین به همراه رنگ کوارتز شفاف (بی رنگ) بشکل چسبیده در یک بلور زیبایی خاصی…

نحوه ی استخراج سنگ زیرکن به چه صورت میباشد؟

زیرکن (Zircon) چیست؟ زیرکن (Zircon) یک کانی معدنی سیلیکات زیرکنیوم با ترکیب شیمیایی ZrSiO4 و ساختار بلوری چهاروجهی (تتراگونال) است. در سراسر جهان به عنوان عنصر تشکیل دهنده بسیار جزئی در سنگهای آذرین ، دگرگونی و رسوبی رایج است. زیرکن تقریباً 2000 سال است که به عنوان سنگ زینتی محبوب مورد استفاده قرار گرفته است….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس