محدوده رنگ سیترین،مشخصات کانی شناسی سیترین

مشخصات کانی شناسی سیترین چیست؟

سیترین

سیترین (Citrine) گوهری از خانواده مهم کوارتز است و بعد از آمیتیست (کوارتز بنفش)، مهم ترین عضو خانواده کوارتز محسوب می شود. نام Citrine برگرفته از رنگ زرد لیموئی آن به معنی “لیموئی رنگ” است. این کانی پدیده فلورسانس ندارد. سختی سنگ سیترین 7 در مقیاس موس بوده که از خانواده خود به ارث رسیده.

فرمول شیمیایی این گوهر، SiO2 است و در طبیعت با شکل کریستالی هگزگونال (تریگونال) یافت می شود اما همیشه به صورت بلوری تنها و مجزا نیست و معمولا در کنار گوهرهای دیگری به دست می آید که برخی از اینها، هم خانواده سیترین هستند (مانند کوارتز بی رنگ و آمیتیست) و برخی دیگر نیز، نمونه های متفاوتی از دیگر گوهرها می باشند.

از کانی هایی که شبیه سیترین هستند می توان به توپاز زرد، بریل زرد، ارتوکلاز و تورمالین زرد اشاره کرد.

محدوده رنگ سنگ سیترین

رنگ این سنگ قیمتی  از زرد  تا زرد نارنجی ، نارنجی مایل به زرد ، تا نارنجی مایل به قهوه ای متغیر است. نام سیترین برای هر سنگ کوارتز شفاف در آن محدوده رنگ – صرف نظر از اشباع بودن – استفاده می شود. سنگ هایی با رنگ ضعیف و سنگ هایی با رنگ غنی را همه “سیترین” می نامند.

کیفیت رنگ این سنگ تأثیر به سزایی در قیمت آن دارد. سنگ های با رنگ ضعیف فراوان و ارزان قیمت هستند. سنگ هایی با رنگ غنی و یکنواخت نادر ، با ارزش و مورد پسند خریداران می باشد.

سیترین

نارنجی مایل به قرمز و قهوه ای مایل به قرمز از رنگ های کمیاب در این نوع از سنگ ها می باشد. به سنگ های قیمتی دارای این رنگ های قرمز مادیرا سیترین می گویند. این نام پس از استفاده ، از شراب هایی با رنگ مشابه در جزایر مادیرا ، منطقه خودمختار پرتغال ، واقع در اقیانوس اطلس شمالی گرفته شده است.

انواع سیترین

این سنگ‌های نیمه قیمتی بر اساس نوع پیدایش به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم بندی می‌شوند.

طبیعی

همانطور که از نام آن مشخص است، سیترین‌های طبیعی با معدنکاری در طبیعت استخراج می‌شوند. این سنگ‌ها اغلب دارای رنگ زرد کم‌ رنگ با سایه‌های دودی هستند. این سنگ‌ها در طبیعت بسیار کمیاب هستند و از همین جهت از قیمت بالایی برخوردار می‌باشند.

مصنوعی

سیترین‌ها سنگ‌های بسیار نادری هستند و از همین رو می‌توان آن‌ها را از سنتز کوارتزها به دست آورد. اکثر سیترین‌های موجود در بازار از همین نوع می‌باشند. آن‌ها به وسیله فرآیند‌های گرمایی و از سنگ‌های آمیتیست به وجود می‌آیند. مقدار گرمایی که به سنگ داده می‌شود بر روی تیرگی آن اثرگذار خواهد بود. این روش رنگ سنگ را تغییر می‌دهد ولی خواص و ترکیب شیمیایی آن را عوض نخواهد کرد. از آنجایی که این سنگ‌ها طبیعی نیستند، به اندازه سیترین‌های طبیعی ارزشمند نخواهند بود.

سیترین

بزرگترین سنگ سیترین یافت شده

بزرگترین سنگ سیترین های تراشیده جهان Malaga نام دارد که اسم خود را از شهری در اسپانیا گرفته است.  وزن آن 20200 قیراط می باشد! این قطعه در سال 2010 در جاسگاه کلکسیون ویژه موزه هنر طبیعت اسپانیا قرار گرفته است.

نحوه تشخیص سیترین طبیعی از موارد تقلبی

سیترین‌ها یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های زرد رنگ موجود در طبیعت هستند که در ساخت انواع جواهرات مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود ممکن است که در بازار به جای این سنگ زیبا، از موارد تقلبی و شیشه زرد رنگ استفاده شود. از همین رو مهم است که ویژگی‌های این سنگ نیمه قیمتی را به خوبی بشناسید.

در هنگام خرید سیترین احتمالا با سه نوع سنگ مختلف به نام سیترین روبرو خواهید شد.

نوع اول سیترین طبیعی است که بسیار ارزشمند می‌باشد و رنگ یکنواختی دارد. اگر در این سنگ‌ها ته رنگ‌های دیگر مانند نارنجی یا سبز را مشاهده کردید، بدانید که این سنگ طبیعی نیست.

سیترین

نوع دوم سیترین‌های پخته هستند. این دسته از سنگ‌ها در اصل سنگ سیترین نیستند و همانطور که در بالا اشاره کردیم آن‌ها سنگ‌های آمیتیستی هستند که تحت فرآیند گرمایی قرار گرفته و به رنگ زرد در آمده‌اند. این سنگ‌ها ارزش بسیار کمتری نسبت به سیترین طبیعی دارند و در ساخت جواهرات نیز استفاده می‌شوند. این نوع از سنگ‌ها دارای تغییر رنگ محسوسی هستند. لبه این سنگ‌ها تیره‌تر است و مرکز آن‌ها رنگ روشنی به خود می‌گیرد.

موقعیت مکانی که سنگ از آن‌جا به دست آمده است نیز یک معیار دیگر بری تشخیص اصل بودن یا تقلبی بودن آن است. سنگ‌هایی که از آفریقا یا برزیل بدست آمده باشند به احتمال بالایی سیترین طبیعی هستند.

سومین نوع موجود در بازار، شیشه‌های رنگی هستند که به اسم سیترین به فروش می‌رسند. این سنگ‌ها کاملا تقلبی بوده و ویژگی بارز آن‌ها این است که کاملا شفاف هستند. در مورد این نوع از سنگ‌ها شما می‌توانید حباب‌ها و سایر ویژگی‌های شیشه را در آن مشاهده کنید.

💎 کانی شناسی سنگ سیترین

ضريب شکست: 1/544-1/553
سيستم کريستالي: هگزاگونال
شفافيت: شفاف تا کدر
فلورسنسي: ضعيف تا بي اثر
وزن مخصوص: 2/66
سختي: 7
سيستم کريستالي: هگزاگونال

 

کدام نمونه های آپاتیت ارزش گوهری دارند؟

مشخصات فیزیکی آپاتیت آپاتیت به عنوان یک کانی شاخص برای سختی 5 در مقیاس موهس (Mohs) شناخته شده است. رنگ آن معمولاً سبز است، اما می تواند زرد، قهوه ای، آبی، ارغوانی، صورتی یا بی رنگ باشد. این رنگ ها اغلب به قدری زنده و خوش رنگ هستند که آپاتیت را به عنوان یک گوهرسنگ مورد…

ذخایر آبسیدین در کدام مناطق یافت میشود؟

مشخصات سنگ ابسیدین سنگ ابسیدین دارای همان سختی شیشه، یعنی 5 تا 5.5 در مقیاس Mohs است . بافتی صاف و یکنواخت ، شکننده با شکستگی صدفی و لبه هایی تیز بوده که اغلب در رنگ سیاه دیده می شود . فاقد لایه بندی، رخ، فولیاسیون، بلورنمایی است. ابسیدین یک سنگ آذرین است که وقتی مواد مذاب…

سنگ جاسپر به چه اشکالی برش میدهند؟

سنگ جاسپر چیست و چگونه در طبیعت تشکیل میشود؟ جاسپر (jasper)  در واقع به مجموعه ای از کوارتز های ریزبلورین یا کلسدون با مواد معدنی دیگر گفته می شود. جاسپر سنگی با سختی 7 – 6.5 در مقیاس موهس و یک سنگ متخلخل است که تقریبا دارای رنگ های مختلف است و از مواد معدنی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس