سنگ لابرادوریت یک سنگ پلاژیوکلاز نیمه قیمتی می باشد که از ماده فلدسپات تشکیل شده است که معمولاً در صورت تماس با نور ، رنگهای متنوعی را از خود نشان می دهد. چشمک زدن این  رنگ ها “لابرادورسانس” نامیده می شود. اسپکترولیت نیز نام دیگر این سنگ خیره کننده است.

لابرادوریت

قیمت سنگ لابرادوریت

لابرادوریت یک سنگ نیمه قیمتی زیبا است که قیمت جواهرات آن تاحدودی متفاوت است مثلا انگشتر سنگ لابرادوریت و دستبند سنگ لابرادوریت باهم متفاوت است و سنگ لابرادوریت سبز از ارزش و قیمت بالاتری برخوردار است.

تشخیص سنگ لابرادوریت اصل

بدون دیدن پدیده انعکاسی نور و رنگ لابرادورسنسی، تشخیص لابرادوریت هایی طبیعی که این بازی رنگ را ندارند سخت است و نیاز به آزمایشاتی نظیر اشعه x، آنالیز شیمیایی، تست های اپتیکی و یا وزن مخصوص آن میباشد. امروزه نمونه های مصنوعی ساخته شده از مواد پلیمری نیز به عنوان بدل لابرادوریت تولید شده اند.

معادن سنگ لابرادوریت

لابرادوریت در سنگهای دگرگونی (بخصوص گنیس)، رسوبی و بخصوص در سنگهای آذرین مافیک، گابرو، نوریت و آنورتوزیت یافت میشوند. بنابراین ذخایر لابرادوریت بسیار فراوان است.مهمترین معادن لابرادوریت کانادا و استرالیا و ماداگاسکار و مکزیک و روسیه و آمریکا هستند. مقدار قابل توجهی از لابرادوریت های خاکستری تا سیاه با بازی رنگ لابرادورسنس در روسیه و ماداگاسکار تولید میشوند. در ماداگاسکار نوعی لابرادوریت آبی شفاف وجود دارد که به مون استون ماداگاسکار مشهور هستند. مقادیر اندکی از نوع شفاف با انعکاس رنگ داخلی در هند استخراج میشود.

محدوده رنگ در لابرادوریت

محبوب‌ترین و جذاب‌ترین رنگ لابرادوریت، آبی سیر است که درگذشته برای امور درمانی مورداستفاده قرار می‌گرفت. رنگ این سنگ، معمولاً از شفاف، سفید تا خاکستری در بازتاب نور است. در پدیده لابرادورسانس رنگ‌ها می‌توانند شامل آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز باشند.

لابرادوریت به دلیل بازی رنگ‌های آن یک سنگ محبوب به شمار می‌آید. کیفیت، رنگ و درخشش لابرادورسانس از نمونه‌ای به نمونه دیگر و حتی در یک نمونه واحد متفاوت است. لابرادوریت شفاف بارنگ‌های استثنایی و بهترین شکل نمایش آن‌ها، غالبا “اسپکترولیت” نامیده می‌شوند.

لابرادوریت

تراش سنگ لابرادوریت

یکی از کاربردهای مهم سنگ لابرادوریت در صنعت جواهرسازی است. از این سنگ درآویز، دستبند و یا انگشتر استفاده می‌شود. چگونگی تراش این سنگ بسیار حائز اهمیت است. بهترین حالت انعکاس بازی رنگ لابرادوریت تنها زمانی نمایان می‌شود که نحوه تراش، موازی لایه‌های درونی سنگ باشد؛ زیرا این لایه‌های درونی سنگ هستند که وظیفه تولید این انعکاس رادارند. همچنین ازآنجایی‌که این سنگ دارای شکنندگی بسیار بالا است، تراش این سنگ باید توسط افراد متخصص در این حوزه انجام شود. در غیر این صورت ممکن است سنگ آسیب ببیند.

 

زمردهای طبیعی ظاهرشان به چه شکل هستند؟

اولین ذخایر کشف شده زمرد در جهان کدامند؟ از لحاظ تاریخی، اولین محل معروف، تعدادی معدن کنار دریای سرخ در مصر بود، معروف به معادن کلئوپاترا. بیشترین زمرد های استفاده شده در جواهرات قدیمی از این معادن به دست می آمدند. مکان این معادن در قرون وسطی کاملا گم شده بود. این معادن تا سال…

الماس های سیاه از نوع کربنادو چگونه تشکیل شده اند؟

الماس سیاه از نوع کربنادو چیست؟ گونه گوهری و با ارزش الماس سیاه از نوع کربنادو است. کربنادو (carbonado) فرم پلی کریستالی الماس است که از تبلور الماس، گرافیت و کربن آمورف در کنار هم به وجود آمده است. تخلخل کربنادو از ۱ درصد تخلخل کم) تا ۱۰ درصد تخلخل زیاد است که متغیر بودن وزن…

آیا در بازار آمیتیست مصنوعی یافت میشود؟

مشخصات سنگ آمیتیست چیست؟ آمیتیست سنگی شفاف با سختی 7 در مقیاس موهس و جزو پرطرفدارترین نوع در خانواده کوارتز می باشد. رنگ این گوهر به علت ترکیبات ناخالصی آهن دار است. این گوهر معمولا به صورت کریستال شش وجهی یافت می شود و در سنگهای آذرین و دگرگونی، به ویژه گرانیت و گنیس (سنگ جرقه)…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس