اوپال چیست | مشخصات گوهرشناسی اوپال

اپال چیست؟

انواع مختلفی از اوپال در ذخایر در سراسر جهان یافت می شود. اگر تازه شروع به یادگیری اوپال کرده اید ، در اینجا سه ​​گونه وجود دارد که ممکن است شما را متعجب کند: Fire Opal به دلیل رنگهای قرمز ، نارنجی و زرد شدید شناخته شده است – رنگهای آتش! Boulder Opal اپال با سنگ میزبان متصل است. می تواند به طرز شگفت انگیزی زیبا باشد! اپال معمولی دارای رنگ ، الگو و زیبایی است که می تواند هر چیزی غیر از رایج باشد. چه کسی به آن چنین نام مشترکی داده است؟ از نظر کانی شناسی ، اوپال یک دی اکسید سیلیسیم آبدار با ترکیب شیمیایی SiO2.nH2O است. این آمورف است ، بدون ساختار بلوری و بدون ترکیب شیمیایی مشخص حاوی مقدار متغیری آب است.

اوپال

خصوصیات فیزیکی اوپال

اگرچه اوپال ترکیبی دارد که شامل SiO2 است ، اما خصوصیات فیزیکی آن بسیار متفاوت از کوارتز است. اوپال همچنین دارای آب است که از وزن مخصوص آن می کاهد ، سختی کمتری به آن می دهد و آن را بسیار شکننده می کند.

برخی از اوپال ها همچنین دارای ساختاری داخلی هستند که از کره های مرتب بسته بندی شده تشکیل شده است ، که به آن امکان می دهد مانند توری پراش رفتار کند و نور را به رنگهای تشکیل دهنده خود جدا کند – شبیه کاری که توسط منشور انجام می شود. این پدیده به عنوان “بازی با رنگ” شناخته می شود. این خصوصیات در کنار هم باعث می شود که یک سنگ قیمتی باشد ، البته به نوعی شکننده باشد.

اوپال چیست

بازی رنگ در اوپال

اوپال ماده ای بسیار رایج است که در سراسر جهان یافت می شود. بیشتر اوپال “اوپال معمولی” یا اوپالی است که فاقد چشمک زدن های رنگارنگ معروف به “بازی رنگ” است. برخی افراد از نام “گلدان” برای این نوع اوپال استفاده می کنند.

بیشتر اوپال های معمولی از ظاهری قابل توجه برخوردار نیستند و تقریباً در این زمینه کاملاً نادیده گرفته می شوند. غالباً فرض می شود که این کوارتز یا انواع کالسدونی است – اما مقدار شگفت انگیزی از عقیق رایج وجود دارد.

نمونه های نادر اوپال که نمایشی از رنگ دارند به عنوان “اوپال گرانبها” شناخته می شوند. اگر رنگ بازی از کیفیت بالا و اندازه کافی برای برش برخوردار باشد ، می توان از این ماده برای تولید سنگ های قیمتی ارزشمند استفاده کرد.

اگر یک نمونه از اوپال گرانبها را در زیر نور شدید بررسی کنید ، بازی در سه حالت قابل مشاهده است: 1) وقتی سنگ حرکت می کند ، 2) وقتی منبع نور حرکت می کند ، یا 3) وقتی زاویه مشاهده است تغییر کرده است. ویدئویی که در بالای این صفحه قرار دارد ، نشان دهنده “بازی با رنگ” زیبا در یک اوپال ولوی اتیوپی است.

کانی اوپال

چه عواملی باعث “بازی-رنگ” می شود؟

مناطقی که در یک عقیق تولید می شود ، از میلیونها کره میکروسکوپی سیلیکا تشکیل شده است که در یک شبکه منظم مرتب شده اند. اندازه این کره ها فقط حدود 1/2 میکرون است و به عنوان یک توری پراش عمل می کنند. با عبور نور ، به رنگهای طیف پراکنده می شود. اندازه کره ها و بسته بندی هندسی آنها رنگ و کیفیت نور پراش را تعیین می کند.

سنگ اوپال

منابع اوپال

در اواخر دهه 1800 استرالیا به منبع مهم اوپال گرانبها تبدیل شد. اکتشافات بیشماری که در اوایل دهه 1900 انجام شد ، رهبری محکم تولید اوپال در جهان را که بیش از یک قرن به چالش کشیده نشده بود ، به عهده داشت. مناطق معروف استخراج معادن در استرالیا عبارتند از: Coober Pedy ، Mintabie ، Andamooka ، Lightning Ridge ، Yowah ، Koroit ، Jundah ، Quilpie و غیره.

تولید اوپال در مکزیک نیز از اواخر دهه 1800 آغاز شد. مکزیک بیشتر بخاطر اوپال آتشین در رنگهای زرد ، نارنجی و قرمز روشن مشهور است.

مجموعه اکتشافات اوپال در دهه 1990 باعث شد اتیوپی به تولید کننده مهم اوپال گرانبها و آتش تبدیل شود. آیا رشد تولید در اتیوپی استرالیا را برای موقعیت رهبری جهان به چالش می کشد؟

اوپال رنگی

اوپال گرانبها

“اوپال گرانبها” هنگامی که از زوایای مختلف ، سنگ حرکت می کند یا منبع نور حرکت می کند ، رنگهای کم رنگ را چشمک می زند. این پدیده به عنوان “بازی با رنگ” شناخته می شود. اوپال گرانبها می تواند تعدادی رنگ مانند زرد روشن ، نارنجی ، سبز ، آبی ، قرمز یا بنفش را چشمک بزند. بازی با رنگ چیزی است که اوپال را به جواهری محبوب تبدیل می کند. مطلوبیت اوپال گرانبها بر اساس شدت رنگ ، تنوع ، یکنواختی ، الگو و توانایی دیده شدن از هر زاویه ای است.

اوپال گرانبها بسیار نادر است و در تعداد محدودی از نقاط جهان یافت می شود. با ارزش ترین اوپال تا به امروز در استرالیا استخراج شده است. اتیوپی و مکزیک منابع ثانویه اوپال گرانبها هستند. اوپال گرانبها همچنین در برزیل ، ایالات متحده ، کانادا ، هندوراس ، اندونزی ، زامبیا ، گواتمالا ، لهستان ، پرو و نیوزیلند استخراج می شود. تصویر همراه چندین نوع مختلف اوپال را نشان می دهد که می توان آنها را “اوپال گرانبها” نامید.

اوپال

اوپال معمولی

“اوپال معمولی” “بازی با رنگ” را به نمایش نمی گذارد. به این نام “رایج” داده شده است زیرا در بسیاری از نقاط جهان یافت می شود. اکثر نمونه های اوپال معمولی از نظر ظاهری نیز “رایج” هستند و توجه تجاری را به خود جلب نمی کنند.

آتش اوپال

“آتش اوپال ” اصطلاحی است که برای عقیق رنگارنگ ، شفاف تا نیمه شفاف استفاده می شود و دارای رنگ زمینه روشن مانند آتش زرد ، نارنجی یا قرمز است. ممکن است “بازی با رنگ” را نشان دهد یا ندهد. رنگ عقیق آتشین می تواند به وضوح همانطور که در سه سنگ نشان داده شده در اینجا دیده می شود.

برخی از افراد با شنیدن نام “آتش اوپال ” گیج می شوند. آنها بلافاصله انتظار “بازی با رنگ” موجود در اوپال گرانبها را دارند. کلمه “آتش” به سادگی به رنگ زمینه قرمز ، نارنجی یا زرد اشاره دارد.

اوپال آتشین ممکن است رنگی از خود به نمایش بگذارد ، اما چنین صفحه نمایش معمولاً ضعیف است یا وجود ندارد. اوپال آتشین به سادگی نمونه ای از اوپال با رنگ زمینه شگفت انگیز مانند آتش است. رنگ در سنگ، همان چیزی است که نوع سنگ را مشخص می کند.

اوپال

تفاوت بین انواع اوپال 

اگر تفاوت بین “اوپال گرانبها” و “اوپال آتشین” را بدانید، شناخت آن آسان تر میشود: این اوپال از کشور اتیوپی دارای رنگ آمیزی نارنجی است و آن را به یک “اوپال آتشین” تبدیل کرده است و همچنین دارای یک رنگ سبز تا بنفش برقی است که آن را به “اوپال گرانبها” تبدیل کرده است. بنابراین ، ممکن است ما این را “اوپال آتش گرانبها” بنامیم. بیشتر اوپال اتیوپیایی که در حال حاضر تولید می شود دارای رنگبندی زرد ، نارنجی یا مایل به قرمز همراه با رنگ آمیزی است که به آن اجازه می دهد “اوپال گران قیمت آتش” نامیده شود.

رنگ اوپال

ماتریس اوپال

اوپال ماتریسی زیادی در سنگهای رسوبی مانند ماسه سنگ ، سنگ آهک ، چرت یا سنگ آهن یافت می شود. در این سنگها اوپال گرانبها در فضای بینابینی بین ذرات رسوبی رسوب کرده است. در بعضی موارد جایگزین مواد رسوبی می شود. آنداموکا ، استرالیا مشهورترین منطقه جهان برای اوپال ماتریس است.

معادن سنگ کونزیت در کدام کشورها دیده میشود؟

سنگ کونزیت چیست؟ کونزیت (Kunzite) از نظر قدمت گوهری بسیار جوان و تازه شناخته شده است. این سنگ فقط کمی بیش از صد سال شناخته شده است. کونزیت سنگی با سختی آن نسبتاً خوب است و سختی آن بین 6.5 تا 7 در مقیاس Mohs قرار میگیرد. مهمتر از همه ، جذابیت این گوهر در…

روش بهسازی سنگ آمیترین به چه شکل انجام میشود؟

خصوصیات سنگ آمیترین چیست؟ آمیترین (به انگلیسی Ametrine) سنگی از انواع کوارتز با ترکیب دو رنگ ارغوانی و زرد است که دارای سختی 7 در مقیاس موهس (Mohs) میباشد. سنگ آمیترین یک نوع کوارتز دو رنگ (Bicolor) بوده و با ترکیب بنفش یا ارغوانی آمیتیست و زرد یا طلایی سیترین به همراه رنگ کوارتز شفاف (بی رنگ) بشکل چسبیده در یک بلور زیبایی خاصی…

نحوه ی استخراج سنگ زیرکن به چه صورت میباشد؟

زیرکن (Zircon) چیست؟ زیرکن (Zircon) یک کانی معدنی سیلیکات زیرکنیوم با ترکیب شیمیایی ZrSiO4 و ساختار بلوری چهاروجهی (تتراگونال) است. در سراسر جهان به عنوان عنصر تشکیل دهنده بسیار جزئی در سنگهای آذرین ، دگرگونی و رسوبی رایج است. زیرکن تقریباً 2000 سال است که به عنوان سنگ زینتی محبوب مورد استفاده قرار گرفته است….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس