آراگونیت چیست

آراگونیت (Aragonite) با فرمول شیمیایی CaCO3، کانی کربناتی و یکی از دو گونهٔ معمول بلورهای کربنات کلسیم که به صورت طبیعی تشکیل می‌شود. (گونهٔ دیگر کانی کلسیت است) این کانی در اثر فرایندهای زیستی و فیزیکی در محیط‌هایی که آب یا دریا در آن‌ها موجود باشد، تشکیل می‌شود.

آراگونیت

ساختار بلوری آراگونیت با کلسیت متفاوت است و به شکل راست‌لوزی می‌باشد. آراگونیت به شکل‌های توده‌ای و الیافی دیده شده‌است گروه‌هایی از آن که به شکل چکنده تشکیل می‌شوند را گل‌های آهن می‌نامند؛ این نام‌گذاری به دلیل آمیزیش آن‌ها با کانی اور در معدن آهن کارنتیا بوده‌است.

آراگونیت(Aragonite) تقریباً در تمام صدف‌های بدن نرم‌تنان و همچنین در استخوان بندی درون بدن مرجان‌های آب‌های گرم و سرد تشکیل می‌شود. از آنجایی که کانی رسوبی در صدف نرم‌تنان به شدت وابسته به شرایط زیستی است در نتیجه بین بلورهای زیستی و غیرزیستی تفاوت‌های زیادی می‌توان پیدا کرد. صدف این جانوران گاهی تماما از آراگونیت و گاهی بخشی از آن از آراگونیت و بخشی از کلسیت تشکیل شده‌است. همچنین آراگونیت در اقیانوس‌ها و غارها به شکل غیر زیستی ایجاد می‌شود که در آن صورت به ترتیب رسوب‌های دریایی و غارسنگ نام می‌گیرد.

آراگونیت

 

آراگونیت(Aragonite) به شکل های بلورهای شفاف و بی رنگ دیده می شود در برخی موارد در صورت ناخالصی به رنگ های خاکستری،زرد، بنفش یا قرمز یافت می شوند و غنی از مواد معدنی هستند. لازم به ذکر است که در برخی موارد کانی هایی از جمله والریت، تارنوتیسیت، استرونسیانیت، ویتریت و کلسیت در طبیعت یافت می شوند که بسیار شبیه به آراگونیت هستند که در این مواقع باید توسط یک کارشناس سنگ و جواهر شناسی آن را تشخیص داد.

خصوصیات جسمی سنگ آراگونیت

آراگونیت(Aragonite) از نظر ترمودینامیکی در دما و فشار ناپایدار است و می توان آن را با کلسیت جایگزین کرد . آراگونیت تقریبا خالص است. آراگونیت ازسیستم ارتورومبیک متبلور می‌شوند و ساختاری مشابه کلسیت دارند. بهتر است بدانید که در آراگونیت ها   هر یون فلزی با ۹ اکسیژن احاطه شده است ازاین جهت شکل شبه هگزاگونه ای دارند در این کانی ها محلول جامد وجود دارد.

گستردگی جغرافیایی سنگ آراگونیت

آراگونیت

آراگونیت(Aragonite) اولین بار در سال ۱۷۹۷ در مولینا د آراگون در ۲۵ کیلومتری آراگون در اسپانیا کشف شد و به همین دلیل  نام آن آراگونیت انتخاب شد. یک غار آراگونیت نیز در اسلواکی یافت شده‌است؛ در آمریکا نیز آراگونیت در غارها به شکل چکنده دیده شده‌است. عبارت «گل‌های غار» یا آنتودیت نیز از پارک ملی حفره‌های کارلزبد و سایر غارها گرفته شده‌است. حجم بزرگی از ماسه‌های اولیتیک ‌آراگونیت نیز در بستر دریا در باهاما یافت شده‌است.

از تولید کنندگان بزرگ این کانی می توان کشور های اسپانیا، چک، اسلواکی، ترکیه، آلمان، ایتالیا، فرانسه مکزیک، نیوزلند، بریتانیا وآمریکا را نام برد.

کاربرد سنگ آراگونیت

سنگ آراگونیت(Aragonite) توسط مردمان بومی برای نقاب، پیکر تراشی و دیگر اشیاء استفاده می شده است. برنادینو دی ساهاگون، در قرن پانزدهم از “ایزتک چالچیهوتی”، (سنگی نیمه شفاف سفید و سبز) می نویسد که برای حکاکی استفاده می شده است. آراگونیت که یک سنگ تشکیل شده در دل دریاهاست کاربرد های زیادی در صنایع مختلف دارد که از جمله این کابرد های آرگونیت می توان به کاربرد آن در مصالح ساختمانی اشاره کرد .که در صنعت سرامیک، مواد شیمیایی و پلیمر از سنگ های آراگونیت استفاده می شود که زیبایی و جلای خاصی را به همراه دارند . از سنگ آراگونیت(Aragonite) می توان در صنعت سیمان نیز استفاده کرد و همچنین در تولیدات سیم جوش از آراگونیت استفاده می کنند. و البته یکی از کابرد های آراگونیت را می توان به صنعت جواهر سازی اختصاص دادکه به علت جلا و شفافیت در جواهر سازی استفاده می شود. در ایران در شهر فریمان واقع دراستان خراسان آراگونیت تولید می شود.

آراگونیت

تفاوت کلسیت و آراگونیت

کلسیت فرم پایدارتر این سنگ است . با گرم شدن تا ۷۵۲ درجه فارنهایت ، سنگ آراگونیت به کلسیت تبدیل می شود. این سنگ از نظر سختی در مقیاس موهس دارای درجه  ۳.۵-۴ است ، بنابراین کمی سخت تر از کلسیت است با سختی ۳ می باشد ، اما هر دو سنگ های بسیار نرمی هستند.

انواع رنگ های سنگ آراگونیت

این سنگ زیبا معمولاً سفید رنگ است اما در رنگ های مختلفی از جمله زرد ، قهوه ای ، سبز ، قرمز ، بنفش ، خاکستری یا آبی نیز یافت می شود. رنگ های آن در طی فرآیند تبلور به ترکیبات معدنی دیگر بستگی خواهد داشت. به عنوان مثال با دارا بودن اجزا شن و ماسه ممکن است قهوه ای به نظر برسد.

قیمت سنگ آراگونیت

قیمت آراگونیت به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که یک کارشناس با تجربه می تواند در این زمینه به شما کمک کند. آراگونیت آبی و آراگونیت طلایی دو نوع از سنگ های ارزشمند و گرانقیت هستند که برای ساخت نگین آراگونیت استفاده می شود.

آراگونیت

تولید کنندگان عمده آراگونیت

چک، اسپانیا، ترکیه، آلمان، ایتالیا، فرانسه، مکزیک، نیوزلند، بریتانیای کبیر، آمریکا، بولیوی، اتریش

مشخصات فیزیکی، شیمایی، کانی شناسی و گوهر شناسی آراگونیت

 

رنگ: بی رنگ، سفید، خاکستری، قرمز، زرد، قهوه ای ، سبز، آبی، سفید مایل به قرمز، بنفش کم رنگ

شفافیت: شفاف تا مات

وزن مخصوص: 2.93

سختی: 3.5 تا 4

جلا: شیشه ای

رنگ خاکه: سفید

سطح شکستگی: شبه صدفی

رخ: کامل (010)

رده بندی: کربناتها

ضریب شکست نوری: na: 1.529-1.530 nb: 1.680-1.682 nc: 1.685-1.686

شکست دوگانه: دارد

خواص نور متقارب: دومحوری منفی

زاویه حد: 36.5 تا 40.8 درجه

سیستم تبلور: اورتورومبیک دی پیرامیدال

آنالیز: کلسیم 40.04%، کربن 12%، اکسیژن 47.96%

جرم ملکولی: 100.09 گرم

آراگونیت

فرمول شیمیایی

CaCO3

 

 

روش بهسازی سنگ آمیترین به چه شکل انجام میشود؟

خصوصیات سنگ آمیترین چیست؟ آمیترین (به انگلیسی Ametrine) سنگی از انواع کوارتز با ترکیب دو رنگ ارغوانی و زرد است که دارای سختی 7 در مقیاس موهس (Mohs) میباشد. سنگ آمیترین یک نوع کوارتز دو رنگ (Bicolor) بوده و با ترکیب بنفش یا ارغوانی آمیتیست و زرد یا طلایی سیترین به همراه رنگ کوارتز شفاف (بی رنگ) بشکل چسبیده در یک بلور زیبایی خاصی…

نحوه ی استخراج سنگ زیرکن به چه صورت میباشد؟

زیرکن (Zircon) چیست؟ زیرکن (Zircon) یک کانی معدنی سیلیکات زیرکنیوم با ترکیب شیمیایی ZrSiO4 و ساختار بلوری چهاروجهی (تتراگونال) است. در سراسر جهان به عنوان عنصر تشکیل دهنده بسیار جزئی در سنگهای آذرین ، دگرگونی و رسوبی رایج است. زیرکن تقریباً 2000 سال است که به عنوان سنگ زینتی محبوب مورد استفاده قرار گرفته است….

زمردهای طبیعی ظاهرشان به چه شکل هستند؟

اولین ذخایر کشف شده زمرد در جهان کدامند؟ از لحاظ تاریخی، اولین محل معروف، تعدادی معدن کنار دریای سرخ در مصر بود، معروف به معادن کلئوپاترا. بیشترین زمرد های استفاده شده در جواهرات قدیمی از این معادن به دست می آمدند. مکان این معادن در قرون وسطی کاملا گم شده بود. این معادن تا سال…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس