تاریخچه نگین موزانایت

نگین موزانایت سنگی طبیعی از نوعی کاربید سیلیکونی است که در سال 1893 توسط هنری موسان یافت شد.

این ماده از الماس درخشان تر است و غالباً در جواهراتی مانند انگشتر مورد استفاده قرار می گیرد. نگین موزانایت بر خلاف درخشش سفید و بی رنگ خود هنگامی که نور وارد سنگ می شود دارای رنگین کمان آتش می شود.

درجه سختی این سنگ 9.25 در مقیاس  MOHS است که به معنی این است که سنگ خراشیده نمی شود. زیرا نگین موزانایت در برابر خراشیدگی ، خرد شدن و شکستن بسیار مقاوم است.

moissanite از زمان پیدا شدن به سرعت محبوبیتش افزایش یافته است.

موزانایت

موزانایت کاملاً شبیه الماس به نظر می‌رسد. موزانایت دارای ترکیبی متفاوت از الماس می باشد.

اختلاف های دو سنگ جذاب و دیدنی موزانایت و الماس: 1- از نظر دوام، 2- از نظر درخشندگی، 3- از نظر رنگ می باشد.

توجه داشته باشید یک الماس یک قیراطی، قیمتی حدود ۱۰ هزار دلار دارد، برای خرید یک موزانایت با همین وزن تنها به هزار دلار نیاز دارید.

البته به لطف فناوری‌های جدید که در ساخت این گوهر زیبا استفاده می‌شود، تشخیص انواع موزانایت را از الماس طبیعی حتی برای متخصصان نیز دشوار کرده است.

موزانایت وقتی برش داده می شود ، درخشان ترین گوهر جهان است.

چگونه Moissanite ساخته شده است

موزانایت

از آنجا که بیشتر موزانایت هایی که توسط طبیعت ایجاد می شوند کمیاب هستند و کمتر برای ساخت جواهرات استفاده می شود.

از طرف دیگر ، نگین موزانایت  که در آزمایشگاه ها با درخشش مشابه ایجاد می شود دارای ضریب شکست بهتر  2.69 از 2.42 و پراکندگی بالاتر 0.104 از 0.044  است.

اما معمولا ساخت نگین موزانایت در ابعاد بزرگ در آزمایشگاه غیرممکن است.

هر چه موزانایت بزرگ‌تر باشد، رنگ آن بیشتر جلوه می کند و بخاطر شباهتی که نگین ارزشمند موزانایت با الماس دارد، شناخت انواع موزانایت می‌تواند بسیار با اهمیت باشد و مانع سو‌ءاستفاده برخی از افراد سودجو شود.

موزانایت انعکاس نور و درخشندگی بیشتری نسبت به الماس دارد.

موزانایت

موزانایت در کجا یافت می شود

اولین moissanite کشف شده توسط هنری Moissan در آریزونا ، یافت شد. آریزونا منبع اصلی moissanites طبیعی است.

این سنگ ها به دلیل اینکه توسط طبیعت ساخته شده اند ارزش بسیار بیشتری نسبت به موزانایت های تولید شده مصنوعی دارند.

moissanite هایی که در طبیعت یافت می شوند در شکل های ریز و درشت یافت می شود. اما تقریبا تمام نگین های موزانایت که در جواهرات به کار می روند در آزمایشگاه ایجاد شده اند.

جواهرسنگ های مشابه موزانایت

موزانایت

الماس : سخت ترین مواد معدنی طبیعی شناخته شده در زمین

الماس ها انتخابی گران و سنتی برای حلقه های نامزدی محسوب می شود.

زیرکونیوم مکعبی شکل : این سنگ یکی دیگر از ترکیب شونده هایی برای الماس محسوب می شود. برخلاف موزانایت زیرکونیوم مکعبی الماسی است که تمایل به آن دارد که درخشش خود را از دست بدهد. این سنگ همچنین نرم تر می باشد. این سنگ به راحتی خراش برداشته و شکسته می شود‌. این سنگ ارزان است اما جایگزین ناچیزی برای الماس و موزانایت به حساب می آید.

کوارتز : کوارتز یکی از رایج ترین مواد معدنی بر روی سیاره است. این سنگ بسیار ارزان است.

گاهی اوقات ممکن است شما با کوارتز های بی رنگ و جلا داده شده به عنوان جایگزینی برای الماس مواجه شوید. گاهی اوقات کوارتز به طور اشتباهی به عنوان موزانایت در نظر گرفته شده و با همان قیمت فروخته می شود. مراقب اینگونه ترفندها باشید.

شیشه : شیشه همچنین گاهی اوقات به عنوان یک جایگزینی ارزان برای الماس و موزانایت به کار می رود.

رنگ های خاص Moissanite  کدام اند

موزانایت

موزانایت طبیعی معمولاً در رنگ‌های سفید، زرد و سبز و.. یافت می‌شود و سازندگان موزانایت مصنوعی برای جذب مشتریان که سلایق مختلف دارند، نگین‌هایی با رنگ‌های فانتزی مختلف تولید کرده‌اند.

برای تشخیص رنگ انواع موزانایت باید این نگین‌ها را زیر منبع وسیعی از نور قرار دهید و از قسمت بالا به آن‌ها نگاه کنید. بدین ترتیب بازتاب نور رنگ‌ها در همه جهات مشخص می‌شود و به تعیین رنگ واقعی موزانایت مشخص می شود.

سفید (بی رنگ) : بهترین و گرانترین نوع موزانایت سفید شفاف، نوع بدون رنگ آن است، این نوع از moissanite است که اغلب با الماس درجه K GIA مقایسه شده است.

سبز: رنگ سبز کمرنگ است.

زرد:  moissanite زرد دارای هزار درخشش در داخل آن است و قیمت موزانایت زرد در مقایسه با نوع سفید آن پایین‌تر است.

آبی: به دلیل داشتن تانزانیت ، موزانایت آبی بسیار زیبا به نظر می رسد.

سیاه:  moissanite سیاه یک سنگ قیمتی محافظ است.

انواع موزانایت ها

موزانایت

Classic Moissanite: این نوع موزانایت ها بی رنگ نیستند شامل موزانایت های زرد سبز و فانتزی می باشد

Forever One Moissanite: این نوع  از بهترین موزانایت های بی رنگ می باشد دارای برش عالی و با وضوح تقریباً بی عیب و نقص هستند.

موزانایت طبیعی

از آنجا که اولین کشف موزانایت در آثار به جا مانده در دهانه یک آتشفشان بود که در معرض برخورد شهاب سنگ قرار داشت، تا مدت‌ها تصور می‌شد که این سنگ منشا فرازمینی دارد و منابع دیگری در زمین از آن موجود نیست. دانشمندان به دنبال این بودند که آیا موزانایت در سایر نقاط زمین پیدا می‌شود یا خیر و در فاصله‌های زمانی چند ساله پس از کشف اولین قطعه موزانایت، این سنگ در سایر نقاط جهان نیز دیده شد. بنابراین مشخص گردید که موزانایت طبیعی در زمین وجود دارد اما بسیار کمیاب و اندک است. بیشتر موزانایت‌های موجود طبیعی نیستند بلکه با ترکیب و براساس فرمول شیمیایی این سنگ ساخته می‌شوند و درواقع مصنوعی به حساب می‌آیند.

موزانایت

 

چگونه می توان نگین موزانایت را تمیز کرد

اگر یک انگشتر خاص و ویژه ای دارید و یا اینکه گردنبندی با هر نوع نگین و یا دستبندی با جواهر دیگری دارید می دانید که تمیز نگه داشتن آنها چقدر ضروری است. تمیز کردن برای درخشش سنگهای قیمتی ضروری است.

توصیه می شود جواهرات Moissanite و الماس خود را حداقل یکبار در ماه تمیز کنید تا درخشان شوند.

تمیز کردن موزانایت چیزی است که شما می خواهید آنرا منظم انجام دهید تا درخشندگی جواهرات حفظ شود. به نظر نمی رسد موزانایت ها بسیار روغن و چربی ها را جذب کنند. همانند الماس ، سنگ موزانایت نیاز چندانی به تمیز کردن مکرر در هر سال ندارد. این سنگ می تواند ، در حال حاضر و مکررا شما از او مراقبت کند. پاک کننده های التراسونیک به خوبی کار می کند. شما می توانید از بخارشو هم استفاده کنید که البته توصیه نمی شود. شما همچنین می توانید آنرا با دست با استفاده از مواد شوینده ملایم تمیز کنید.

از مسواک های نرم استفاده و آنرا بر روی سنگ خود بکشید تا تمیز شود. همیشه هنگام تمیز کردن و نگهداری از جواهرات ملایم و با لطافت رفتار کنید.

 

سنگ کسدونی در کدام کشورها یافت میشود؟

کروم کلسدونی  چیست؟ کروم کلسدونی نوعی سبز رنگ از کانی کلسدونی است که رنگ آن ناشی از عنصر کم مقداری از کروم (Cr) می باشد. بیشتر در زیمباوه یافت می شود، جایی که به عنوان ترولیت ؛ Mtorolite، Mtorodite، یا Matorolite شناخته می شود. مشخصات گوهری کروم کلسدونی (مشابه عقیق، کارنلین، کریزوپراز، هلیوتروپ، اونیکس و…

بزرگترین منابع اوپال های باکیفیت جهان در کدام کشورها یافت میشود؟

سنگ اوپال چیست؟ اوپال (opal) سنگی جذاب از ترکیبات سیلیس و مقادیر مختلفی آب است که کره های نانو سیلیکونی کوچک آن با بازی رنگهای درخشان خود ویژگی منحصر به فردی به آن داده اند. در گذشته بیش از 90% اوپال های گرانبهای جهان از استرالیا تولید می شدند. مشخصات سنگ اوپال چیست؟ اوپال سنگی…

خصوصیات ظاهری مرواریدها به چه شکل است؟

مروارید چیست؟ مروارید (Pearl) گوهری است درخشان و سخت که در بدن انواعی از نرم تنان دو کفه ای به نام صدف مروارید و به ندرت توسط حلزون به وجود می آید. حقیقت این است هنگامی که یک جسم خارجی بین بدن و جبه صدف دو کفه ای آب شور (Mollusco) یا آب شیرین (Mussels)…

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس