نفلین سینیت

سینیت یک سنگ پلوتونیک هولوکریستالی است که تا حد زیادی از فلدسپات نفلین و قلیایی تشکیل شده است.سنگها بیشتر رنگ کم رنگ ، خاکستری یا صورتی دارند و به طور کلی از نظر ظاهری بی شباهت به گرانیت نیستند ، اما انواع سبز تیره نیز شناخته شده اند. فونولیت معادل اکستروژن دانه ریز است.

نفلین

سینلیتهای نفرلین از طریق سیلیس اشباع نشده و برخی از آنها پرکالین هستند (اصطلاحاتی که در سنگ آذرین بحث شده است). نفلین یک فلدسپاتوئید ، یک ماده معدنی محلول جامد است که با کوارتز همزیستی ندارد. بلکه نفلین با کوارتز واکنش نشان داده و فلدسپات قلیایی تولید می کند.

آنها نه تنها با وجود نفلین بلکه با وجود بسیاری از مواد معدنی دیگر غنی از مواد قلیایی و در زمین های نادر و سایر عناصر ناسازگار از سینیت های پایه معمولی متمایز می شوند. فلدسپات قلیایی غالب است ، که معمولاً توسط ارتوکلاز و آلبیت لایه ای حل شده نشان داده می شود و پرتیت را تشکیل می دهد. در بعضی از سنگها فلدسپات پتاس و در بعضی دیگر فلدسپات سودا غالب است. میکروکلین شفاف تازه در برخی از انواع نفلین سینیت بسیار مشخص است.

سودالیت ، در قسمت نازک آن بی رنگ و شفاف است ، اما در نمونه های دست اغلب آبی کم رنگ است ، علاوه بر نفلین ، ماده معدنی اصلی فلدسپاتوئید است. آنیگماتیت سه حلقه ای قهوه ای مایل به سیاه نیز در این سنگ ها وجود دارد. الیوین بسیار غنی از آهن نادر است ، اما در برخی از نفلین سینیت وجود دارد. سایر مواد معدنی رایج در مقادیر جزئی شامل پیروکسن غنی از سدیم ، بیوتیت ، تیتانیت ، اکسیدهای آهن ، آپاتیت ، فلوریت ، گارنت ملانیت و زیرکن است. کانکرینیت در چندین نفلین سینیت رخ می دهد. تعداد زیادی از مواد معدنی جالب و نادر از سینلیتهای نفلین و رگهای پگماتیت که آنها را قطع می کند ثبت شده است.

جنبه های ماکروسکوپی

جنبه های ماکروسکوپی نفلین سینیت شبیه به گرانیت است. وجود نفلین و عدم وجود کوارتز تفاوت اساسی است. بیوتیت به طور کلی دارای محتوای کم است و مواد معدنی اصلی مافیک کلینوپیروکسن (±) و آمفیبول () هستند. رنگ ماکروسکوپی خاکستری است و کمی تیره تر از گرانیت است. سنگ دگرگونی درجه بالایی وجود دارد که از نفلین سینیت سرچشمه گرفته است و مشخصه آن بافت گنیس است که بسیار نادر است. به آن نفلین سینیت گنیس یا لچفیلدیت گفته می شود. یک مثال در روستای کنان ، ایالت ریودوژانیرو ، برزیل یافت می شود.

ترکیب شیمیایی نفلین

ویژگی های شیمیایی نفلین-سینیت ها به خوبی مشخص شده است. آنها بسیار غنی از مواد قلیایی و آلومینا هستند (از این رو فراوانی فلسپاتوئیدها و فلدسپاتهای قلیایی) ، با سیلیس از 50 تا 56 درصد متغیر است ، در حالی که آهک ، منیزیم و آهن هرگز به مقدار زیاد وجود ندارند ، هرچند تا حدودی متغیرتر از سایر اجزا هستند . میانگین جهانی عناصر اصلی نفلین سینیت که توسط بارکر (1983) جدول بندی شده است در زیر ذکر شده است که به صورت درصد اکسیدهای وزنی بیان می شود.

نفلین

نفلین سینیت با نسبت بالای (Na2O + K2O) / SiO2 و (Na2O + K2O) / Al2O3 مشخص می شود که به ترتیب با وجود مواد معدنی نفلین و قلیایی نشان داده می شوند. بنابراین ، از نظر ژئوشیمیایی به عنوان سنگ قلیایی طبقه بندی می شود. این سنگ دارای محتوای Fe و Mg کم و در مجموع حدود 3٪ وزنی است و از این نظر به سنگ فلسیک طبقه بندی می شود. با این حال ، محتوای SiO2 چندان زیاد نیست ، 53٪ تا 62wt٪ ، که معادل آندزیت و دیوریت است. از این نظر با سنگ میانی مطابقت دارد. عناصر سبک نادر در زمین بسیار متمرکز هستند ، که نشان می دهد ماگما بسیار تمایز یافته است.

از آنجا که نفلین سینیت فاقد کوارتز است و سرشار از فلدسپات و نفلین است ، در ساخت شیشه و سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد.

در جنوب غربی ایالات متحده در کدام مناطق سنگ فیروزه یافت میشود؟

مشخصات سنگ فیروزه فیروزه کانی از جنس فسفات آبدار آلومینیوم و مس با ساختار بلوری کج وجهی (تری کلینیک)، شفافیتی کدر و مومی شکل و سختی 5-6 درجه در مقیاس موهس است. این سنگ تحت تاثیر محلول های اسیدی در محیط آبی تشکیل می شود و به صورت توده های فشرده یا رگه هایی جداگانه…

زیرکن در چه سنگهایی یافت میشود؟

زیرکن (Zircon) چیست؟ زیرکن (Zircon) یک کانی معدنی سیلیکات زیرکنیوم با ترکیب شیمیایی ZrSiO4 و ساختار بلوری چهاروجهی (تتراگونال) است. در سراسر جهان به عنوان عنصر تشکیل دهنده بسیار جزئی در سنگهای آذرین ، دگرگونی و رسوبی رایج است. زیرکن تقریباً 2000 سال است که به عنوان سنگ زنیتی محبوب مورد استفاده قرار گرفته است….

آبسیدین ها به کدام سنگها شباهت دارند؟

مشخصات سنگ ابسیدین سنگ ابسیدین دارای همان سختی شیشه، یعنی 5 تا 5.5 در مقیاس Mohs است . بافتی صاف و یکنواخت ، شکننده با شکستگی صدفی و لبه هایی تیز بوده که اغلب در رنگ سیاه دیده می شود . فاقد لایه بندی، رخ، فولیاسیون، بلورنمایی است. ابسیدین یک سنگ آذرین است که وقتی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس