موزانایت یک کانی شبه الماس است | تاریخچه موزانایت

شبه الماس موزانایت چیست؟

مویزانایت

موزانایت یکی از بهترین شبه الماس های موجود است. سختی این سنگ 9.25 است که به سختی 10 الماس بسیار نزدیک است. موزانایت دارای براقی و دیسپرژن بیشتری نسبت به الماس بوده و تنها شبه الماسی است که دارای وزن حجمی (3.21) کمتری نسبت به الماس (3.52) است.

جالب تر از همه اینکه این سنگ از لحاظ عبور حرارت (Thermal Conductivity) همانند الماس عمل می کند و دستگاه های Gem Tester که از این طریق الماس ها و شبه الماس ها را از هم جدا می کنند می توانند خطا ایجاد کرده و موزانایت را هم الماس نشان بدهند.

بخاطر همین رسانندگی گرمایی مشابه الماس، از آن در الکترونیک و کاربردهای حرارتی استفاده می شود. همچنین سختی بالا و ویژگی های نوری آن نیز در محبوبیت آن در صنعت و تجارت مؤثر بوده است.
فرق مولکولی موزانایت با الماس در کربن خالص بودن الماس در مقایسه با ترکیب کربن و سیلیکون به عنوان عامل کریستال موزانایت است.
کریستال موزانایت دارای شکست دوگانه نور بوده و باعث دوبینی می شود. این ویژگی با وجود مهندسی های انجام شده جهت مخفی کردن این ویژگی همچنان بهترین راه تمیز دادن بین موزانایت و الماس است.

تاریخچه موزانایت

سنگ موزانایت در سال 1893توسط دکتر Henri Moissan -برنده ی جایزه ی نوبل- در آریزونا کشف شد. او تا سال 1904 این تصور را داشت که موفق به پیدا کردن الماس شده است اما در آزمایشات بعدی مشخص شد که این سنگ از Silicon Carbide ساخته شده. بعدها در سال 1950تعداد دیگری از این سنگ در معدن Yakutia روسیه کشف شد.
موزانایت به صورت طبیعی بسیار کمیاب است در حالی که فاکتورهایی که در این سنگ وجود دارند بسیار جالب توجه هستند. این سنگ در حال حاضر بصورت مصنوعی در لابراتوار ساخته می شود.
Jöns Jacob Berzelius کسی بود که کشف کرد چگونه آنرا در آزمایشگاه ترکیب کند (او به خاطر کشف سیلیکون شناخته شده است). جواهرات موزانایت در ابتدا در سال ۱۹۹۸ در بازار موجود شد.

از آن به بعد، موزانایت محبوب تر از الماس شد زیرا آن ارزان تر از الماس است و خریداران را از نگرانی های در مورد عملیات استخراج در می آورند. البته نگرانی درباره بازارهای تقلبی رو به افزایش است به همین دلیل ردیاب کننده های موزانایت به طور گسترده ای در دسترس هستند.مویزانایت

مویزانایت

رنگ های خاص

moissanite می تواند در طیف وسیعی از رنگ ها بسته به منبع نور داشته باشد.
بی رنگ: این نوع از moissanite است که اغلب با الماس درجه K GIA مقایسه شده است.
سبز: رنگ سبز کمرنگ است.
زرد: moissanite زرد دارای هزار درخشش در داخل آن است.
آبی: به دلیل داشتن تانزانیت ، موزانایت آبی بسیار زیبا به نظر می رسد.
سیاه: moissanite سیاه یک سنگ قیمتی محافظ است.

معادن سنگ کونزیت در کدام کشورها دیده میشود؟

سنگ کونزیت چیست؟ کونزیت (Kunzite) از نظر قدمت گوهری بسیار جوان و تازه شناخته شده است. این سنگ فقط کمی بیش از صد سال شناخته شده است. کونزیت سنگی با سختی آن نسبتاً خوب است و سختی آن بین 6.5 تا 7 در مقیاس Mohs قرار میگیرد. مهمتر از همه ، جذابیت این گوهر در…

روش بهسازی سنگ آمیترین به چه شکل انجام میشود؟

خصوصیات سنگ آمیترین چیست؟ آمیترین (به انگلیسی Ametrine) سنگی از انواع کوارتز با ترکیب دو رنگ ارغوانی و زرد است که دارای سختی 7 در مقیاس موهس (Mohs) میباشد. سنگ آمیترین یک نوع کوارتز دو رنگ (Bicolor) بوده و با ترکیب بنفش یا ارغوانی آمیتیست و زرد یا طلایی سیترین به همراه رنگ کوارتز شفاف (بی رنگ) بشکل چسبیده در یک بلور زیبایی خاصی…

نحوه ی استخراج سنگ زیرکن به چه صورت میباشد؟

زیرکن (Zircon) چیست؟ زیرکن (Zircon) یک کانی معدنی سیلیکات زیرکنیوم با ترکیب شیمیایی ZrSiO4 و ساختار بلوری چهاروجهی (تتراگونال) است. در سراسر جهان به عنوان عنصر تشکیل دهنده بسیار جزئی در سنگهای آذرین ، دگرگونی و رسوبی رایج است. زیرکن تقریباً 2000 سال است که به عنوان سنگ زینتی محبوب مورد استفاده قرار گرفته است….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
باز کردن چت
1
پشتیبانی واتس اپ
در واتس اپ به ما پیام بدید
سلام
کارشناس جواهرات در خدمت شماس